PNEUMATIKYPNEUMATIKY RADYRADY PREDAJCOVIAPREDAJCOVIA

Sprievodca nákupom pneumatík

Kedy by som mal vymeniť svoje pneumatiky?

Michelin 18 máj 2010

Kedy by som mal vymeniť svoje pneumatiky?

Pravidelne kontrolované pneumatiky vydržia dlhšie

Je veľmi dôležité pravidelne kontrolovať zostávajúcu hĺbku behúňa vašich pneumatík, ich tlak hustenia, stav bočníc a známky nerovnomerného opotrebovania. Ak si nie ste istí, obráťte sa na odborníka na pneumatiky, ktorý vám jednoznačne povie, či je pneumatika vhodná na ďalšie používanie.

Šesť prípadov, keď treba vymeniť pneumatiky

Nižšie je uvedených šesť prípadov, keď treba vymeniť vaše pneumatiky. Za určitých okolností môže byť pneumatika opravená. Opravu pneumatík Michelin musí urobiť školený odborník, a to po dôkladnej kontrole vnútornej aj vonkajšej strany pneumatiky. Demontáž pneumatiky z ráfika je v takom prípade nevyhnutná, pretože poškodenie na vnútornej strane nie je pri montáži viditeľné.

1. Ak dôjde k prepichnutiu pneumatiky

Moderné pneumatiky sú veľmi robustné a zostávajú nepoškodené aj pri kontakte s najrôznejšími predmetmi. Napriek tomu sa môžu prepichnúť. Odborník na pneumatiky by mal po každom prepichnutí skontrolovať, či sa na pneumatike nenachádzajú skryté defekty, pre ktoré by vaša pneumatika nemohla byť opravovaná.

Bezpečnostné postupy, keď dôjde k prepichnutiu pneumatiky v priebehu jazdy:

  • Vždy majte na pamäti svoju bezpečnosť, ako aj bezpečnosť svojich spolucestujúcich a zíďte z cesty na bezpečné miesto.
  • Zabrzdite vozidlo pomocou ručnej brzdy.
  • Vypnite motor a zaraďte nízky rýchlostný stupeň.
  • Zapnite výstražné svetlá.
  • Oblečte si reflexnú vestu.
  • 100 metrov od vozidla umiestnite na krajnici vozovky výstražný trojúholník.

Vaša bezpečnosť je vždy najdôležitejšia! Užitočné tipy, ako vymeniť prepichnutú pneumatiku

  • Oblečte si pevné rukavice.
  • V batožinovom priestore vždy vozte vrece, do ktorého môžete vložiť zabahnenú pneumatiku!
  • Použite pevnú dosku, na ktorú umiestnite zdvihák. Ak je povrch mäkký, mohol by sa doň zdvihák zabárať.
  • Ak to je možné, premažte ľahko závity skrutiek kolies, aby bolo ľahšie skrutky povoliť (v prípade núdze je možné použiť vazelínu alebo krém na ruky).
  • Po výmene koleso nemusí mať správny tlak hustenia, preto nejazdite príliš rýchlo.
  • Zájdite na najbližšiu benzínovú stanicu a upravte tlak hustenia na správnu hodnotu.
  • Ak sú skrutky zle dotiahnuté, môžu sa poškodiť brzdové kotúče alebo systém upevnenia kolesa.
  • Aby ste si boli istí správnym dotiahnutím skrutiek, použite momentový kľúč a skrutky upevnite na správny doťahovací moment.

Ak pri sebe nemáte momentový kľúč alebo ste skrutky doťahovali ručne, nechajte pneumatiku čo najskôr skontrolovať odborníkom, ktorý vám zaručí správny doťahovací moment. Správne dotiahnuté skrutky je tiež potom ľahšie v prípade potreby uvoľniť.

2. Ak miera opotrebovania vašich pneumatík dosiahne zákonom stanovený limit

Je dôležité pravidelne kontrolovať opotrebovanie vašich pneumatík. Ale ako? Predkladáme vám jednoduchý návod, ako zistiť, či treba vaše pneumatiky vyradiť z prevádzky.

Legal limit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panáčik MICHELIN na ramenách pneumatík MICHELIN ukazuje miesto, na ktorom sa nachádzajú indikátory opotrebovania behúňa umiestnené v hlavných behúňových drážkach. Tieto indikátory sú malé vyvýšené plochy na spodnej strane dezénových drážok.  

V okamihu, keď je behúň opotrebovaný do úrovne týchto vyvýšených plôch, dosiahla pneumatika zákonom stanovený limit 1,6 mm a musí byť vyradená z prevádzky. Michelin však dôrazne odporúča výmenu pneumatík ešte pred dosiahnutím tejto limitnej hranice. Takto opotrebované pneumatiky vám nezaručujú dostatočnú bezpečnosť a ich použitie je v rozpore so zákonom.

Hoci je zostávajúca hĺbka behúňa väčšia než 1,6 mm, v extrémnych podmienkach, predovšetkým na mokrej vozovke, treba prispôsobiť svoju rýchlosť a štýl jazdy .
Symbol snehovej vločky na zimných pneumatikách Michelin ukazuje smerom k miestu zimných indikátorov opotrebovania behúňa.

3. Ak vaša pneumatika vykazuje známky starnutia

Životnosť pneumatík nie je presne dopredu odhadnuteľná. Dátum výroby pneumatiky je pre jej stav dôležitý. Exsituje veľké množstvo faktorov, ktoré majú vplyv na celkovú životnosť pneumatiky: teplota, údržba, podmienky skladovania a použitia, zaťaženie, rýchlosť, tlak hustenia a štýl jazdy. Tieto okolnosti významne ovplyvňujú dĺžku životnosti, ktorú môžete od svojich pneumatík očakávať.

Stav pneumatiky pravidelne kontrolujte

Z týchto dôvodov Michelin odporúča všetkým vodičom, aby pravidelne kontrolovali vonkajší vzhľad svojich pneumatík a včas odhalili známky starnutia či únavy pneumatiky. Tieto príčiny sa môžu prejaviť ako popraskaná guma na vonkajšej strane behúňa, na ramenách a na pätke, ako deformácie atď. Prejavy nadmerného starnutia pneumatiky môžu viesť k strate priľnavosti. Michelin tiež odporúča, aby boli všetky pneumatiky vrátane rezervnej pravidelne kontrolované odborníkom na pneumatiky, ktorý vám môže zodpovedne povedať, či môže pneumatika zostať v prevádzke.

Aká stará pneumatika je príliš stará? Vždy pravidelne kontrolujte pneumatiky staršie ako päť rokov.

Pneumatiky, ktoré sú v prevádzke dlhšie než päť rokov, by mali byť pravidelne kontrolované, a to minimálne raz ročne. Ak si to vyžaduje situácia, riaďte sa pri výmene prvomontáže odporučaniami výrobcu vozidla. Ak pneumatiky neboli menené počas 10 rokov od dátumu ich výroby (pozrite sa na článok, ako tento údaj vyčítať z bočnice pneumatiky), odporúča ich Michelin preventívne vymeniť za nové. A to aj v prípade, že nie sú opotrebované na úroveň indikátorov opotrebovania a vyzerajú zachovalo.

Damaged tyre

4. Ak je vaša pneumatika poškodená

Ak pneumatika narazí na pevnú prekážku na ceste, ako napr. obrubník, výmoľ alebo ostrý predmet, môže byť závažne poškodená. Pneumatika s viditeľným prerazením, prepichnutím, či inou deformáciou musí byť z vnútornej strany skontrolovaná odborníkom na pneumatiky. Iba ten totiž môže zhodnotiť, či je možné pneumatiku opraviť, alebo je nutné vyradiť ju z prevádzky. Pamätajte si, že sa nikdy nemôže používať poškodená pneumatika alebo pneumatika, ktorá išla s nulovým tlakom hustenia, bez toho aby bola skontrolovaná odborníkom. V opačnom prípade môže byť významnou mierou negatívne ovplyvnená bezpečnosť. Kontrola odborníkom je nevyhnutná, pretože vnútorné poškodenie nie je pri montáži pneumatiky na pohľad zjavné.

Pneumatiky nesmú byť nikdy opravované v nasledujúcich prípadoch

  • Prepichnutie v bočnici
  • Deformované či viditeľné pätkové lano
  • Oddeľovanie častí gumy
  • Zvrásnenie gumy
  • Poškodenie korozívnym či mastným telesom
  • Poškodenie vnútornej butylovej vrstvy v dôsledku jazdy s nízkym tlakom hustenia

5. Ak zistíte nerovnomerné opotrebovanie

Nerovnomerné opotrebovanie behúňa – v stredovaj časti, na stranách, v menších plochách – môže byť známkou mechanického problému, ako je nesprávne nastavená geometria kolies, nesprávne vyváženie kolies alebo nedostatky v zavesení kolies. Príčinou však môže byť aj jazda so zlým tlakom hustenia. Ak na svojich pneumatikách spozorujete nerovnomerné opotrebovanie, obráťte sa vždy na svojho odborníka na pneumatiky.

Aby ste sa vyhli nadmernému opotrebovaniu svojich pneumatík, nechávajte si raz za pol roka nastavovať geometriu kolies a vyvažovať pneumatiky. Tým taktiež predĺžite kilometrovú životnosť svojich pneumatík a zvýšite svoj jazdný komfort. Ďalší spôsob, ako udržiavať behúň v dobrom stave, je pravidelná výmena pozícií jednotlivých pneumatík.

Najčastejšie príčiny nerovnomerného opotrebovania behúňa:

  • Opotrebovanie na jednej hrane: nevyvážené koleso alebo zle nastavená geometria kolies.
  • Opotrebovanie na oboch hranách: podhustená pneumatika.
  • Stredové opotrebovanie: prehustená pneumatika.

6. Ak nie sú vhodné pre vaše vozidlo

Aby boli vaše pneumatiky čo najvýkonnejšie, mal by byť na všetkých 4 pozíciách na vozidle použitý rovnaký typ pneumatík. Pneumatiky rôznych rozmerov, konštrukcií a odlišnej miery opotrebovania majú negatívny vplyv na ovládateľnosť a stabilitu vozidla.

Nikdy nekombinujte radiálne a neradiálne pneumatiky

Nikdy nekombinujte radiálne a neradiálne pneumatiky. Ak je taká kombinácia nevyhnutná, nikdy to nerobte na jednej náprave. Ak sa na jednom vozidle montujú dve radiálne a dve neradiálne pneumatiky, musia byť radiálne pneumatiky umiestnené na zadnej náprave a neradiálne pneumatiky na prednej náprave.  

Existuje mnoho spôsobov, ako si vyhľadať pneumatiku vhodnú pre vaše vozidlo. Ak si nie ste istí správnou voľbou, použite náš vyhľadávač pneumatík. Odporúčame začať výberom podľa značky vozidla. Môžete vyhľadávať aj podľa rozmeru alebo názvu pneumatiky Michelin. Všetky tieto skutočnosti ovplyvňujú výber najbezpečnejšej pneumatiky pre vaše vozidlo a svoju konečnú voľbu by ste mali konzultovať s odborníkom na pneumatiky.

7. Čo hovorí legislatíva?

Nariadenia o cestných vozidlách z roku 1986, predovšetkým nariadenia č. 24 - 27, jasne stanovujú, aký typ pneumatík sa môže montovať na vaše vozidlo. TIETO INFORMÁCIE BOLI ZOSTAVENÉ LEN AKO INFORMATÍVNE A AKO TAKÉ NIE SÚ ZÁKONNÝMI USTANOVENIAMI.

NARIADENIE Č. 24: Toto nariadenie stanovuje, aký typ pneumatiky sa môže montovať na rôzne triedy vozidiel, a podmienky a výnimky, ktoré sa na toto nariadenie vzťahujú. Jedným zo spracovávaných bodov je obmedzenie používania protektorovaných pneumatík. Základné obmedzenie v používaní týchto pneumatík ukazuje skutočnosť, že protektorované pneumatiky sa nemôžu montovať na motorové vozidlá s nezaťaženou hmotnosťou menšou než 2 540 kg. Toto nariadenie tiež definuje vozidlá, na ktoré sa môžu montovať dočasné rezervné pneumatiky.

NARIADENIE Č. 25: Toto nariadenie sa vzťahuje na index nosnosti a rýchlosti. Venuje sa predovšetkým pneumatikám pre nákladné vozidlá, autobusy a prívesy a ďalšie vozidlá, ktorým musí ministerstvo vydať certifikát o maximálnom zaťažení na jednu nápravu. Táto informácia musí byť uvedená na štítku, ktorý musí byť bezpečne pripevnený na dobre viditeľnom mieste. Nariadenie stanovuje, že montované pneumatiky musia byť schopné nielen uniesť maximálne povolené zaťaženie na jednu nápravu, ale zároveň to robiť pri maximálnej rýchlosti, ktorá je pre dané vozidlo zákonom povolená. Pri definovaní indexu nosnosti a rýchlostnej kategórie nariadenie odkazuje na UN ECE nariadenia 30 a 54 a na smernicu EU 92/23/EEC.

NARIADENIE Č. 26: Vzťahuje sa na kombináciu pneumatík s rôznymi konštrukciami. Nariadenie definuje tri typy konštrukcií: diagonálnu, radiálnu a zmiešenú. Pri žiadnom vozidle sa nemôžu na jednej náprave montovať pneumatiky s rôznou konštrukciou. Pri osobných a úžitkových vozidlách (dokonca aj so zdvojenou zadnou nápravou) je možné namontovať dočasnú rezervnú pneumatiku odlišnej konštrukcie, ak rýchlosť neprekročí 80 km/h.  

NARIADENIE Č. 27: Vzťahuje sa na stav a údržbu pneumatík. Špecifikuje, kedy by sa pneumatika nemala používať, napríklad v súvislosti s neprimeraným použitím alebo zlým stavom či údržbou, ako napríklad nesprávnym tlakom hustenia, prepichnutím, vydutím či poškodením. Zaoberá sa aj použitím pneumatík so samonosným riešením a ich montážou len na tie vozidlá, ktoré sú použitiu tejto technológie prispôsobené. Toto nariadenie tiež stanovuje, že hĺbka dezénových drážok pneumatík, namontovaných na osobné alebo ľahké úžitkové vozidlá, musí mať v jednom nepretržitom páse, ktorý zahŕňa stredné tri štvrtiny šírky behúňa po celom obvode pneumatiky, minimálne 1,6 mm.
V zhode s týmito nariadeniami si vo vyhľadávači pneumatík zvoľte variant, ktorý pre každý model vozidla MICHELIN ponúka.

VYHĽADAŤ OSOBNÉ PNEUMATIKY MICHELIN

Zobacz rekomendację, wpisując dane pojazdu lub rozmiar opon i określając swoje potrzeby.

Vaše naposledy zobrazené články

V tomto okamihu nie sú žiadne naposledy zobrazené články

  • OSOBNÉ VOZIDLÁ
  • SUV - 4X4
  • DODÁVKY - KARAVÁNY
  • Alpin 5

    Bezpečnosť a mobilita aj v najnáročnejších zimných podmienkach Viac

    Zima

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Väčšia bezpečnosť v zimných jazdných podmienkach(1) Viac

    Zima

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Lepšia kontrola nad riadením vo všetkých zimných jazdných podmienkach Viac

    Zima

    Pilot Alpin PA4
  • CrossClimate+

    Vyzbrojte sa do akéhokoľvek počasia Viac

    Crossclimate

    CrossClimate+ NOVINKA
  • Primacy 3

    Výnimočná kombinácia bezpečnosti & živostnosti Viac

    Leto

    Primacy 3
  • Energy Saver +

    Bezpečná pneumatika, s vysokou životnosťou a nízkou spotrebou PHM Viac

    Leto

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    MICHELIN Pilot Sport 4. Od myšlienky k okamžitej reakcii na ceste. Viac

    Leto

    Pilot Sport 4
  • Pilot Super Sport

    Maximálny pôžitok z jazdy v kombinácii s nadštandardnou bezpečnosťou. Viac

    Leto

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Zrodená zo skutočnej vášne. Pre výnimočné zážitky z jazdy. Viac

    Leto

    Pilot Sport 4 S NOVINKA
  • Pilot Sport Cup 2

    O 50% viac kôl a vyššia rýchlosť(1) vďaka technológiám pochádzajúcim z vytrvalostných súťaží. Viac

    Leto Pretekárske

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Dlhší dojazd pre vaše elektrické vozidlo(1) Viac

    Leto

    Energy E-V
Loader