PNEUMATIKYPNEUMATIKY RADYRADY PREDAJCOVIAPREDAJCOVIA

Sprievodca nákupom pneumatík

Princíp nového označovania pneumatík: kto a akým spôsobom klasifikuje pneumatiky?

Michelin 08 jún 2012

Princíp nového označovania pneumatík: kto a akým spôsobom klasifikuje pneumatiky?

Nový európsky zákon stanovuje, že všetky pneumatiky predávané v Európe musia byť vybavené špeciálnym klasifikačným štítkom, ktorý bude obsahovať hodnotenie vlastností danej pneumatiky. Táto klasifikácia zohľadňuje palivovú účinnosť pneumatiky, jej brzdné vlastnosti na mokrom povrchu a mieru vonkajšej hlučnosti. Od 1. novembra 2012 budeme mať teda nové prostriedky, ako pri nákupe navzájom porovnávať jednotlivé pneumatiky. Kto ale pneumatiky klasifikuje a akým spôsobom?

Nový zákon o označovaní pneumatík má 3 ciele: zvýšiť bezpečnosť na cestách, znížiť spotrebu paliva, čiže aj množstvo emisií skleníkových plynov, a znížiť hlučnosť cestnej premávky.

Klasifikácia pre spoločný štandard

V rámci celej Európy je každý výrobca či dovozca pneumatík povinný vytvoriť klasifikáciu svojich pneumatík v súlade s presne stanoveným testovacím systémom. Cieľom tejto štandardizovanej klasifikácie je poskytnúť spotrebiteľom objektívne a spoľahlivé informácie a umožniť im tak zodpovedne porovnávať rôzne pneumatiky a značky. Každý členský štát EU je povinný zaistiť, aby boli tieto testovacie metódy rešpektované.

Ako sa meria spotreba paliva?

V okamihu, kedy sa vaše pneumatiky valia po ceste, vyvíjajú určitú mieru odporu, ktorý má priamy vplyv na celkovú spotrebu paliva. Inými slovami - valivý odpor je množstvo energie, ktorú vaše pneumatiky spotrebujú počas jazdy. Pokiaľ majú vaše pneumatiky NÍZKY valivý odpor, zaručia vám VÄČŠIU palivovú účinnosť.

Testovanie:
Pneumatika je testovaná na skúšobnom bubne pri štandardizovaných podmienkach, ktoré zodpovedajú štandardnému použitiu. Test simuluje jazdu pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením zodpovedajúcim 80 % indexu nosnosti danej pneumatiky.

>>Sprievodca novým systémom označovania pneumatík

Ako sa merajú brzdné vlastnosti na mokrom povrchu?

Tento test sa robí pri vozidle idúcom v štandardizovaných podmienkach stanovených zákonom:
stanovená je teplota, stav cestného povrchu, výška vodného filmu a rýchlosť.

 

 

Testovacie podmienky sú podľa európskej legislatívy nasledujúce:

  • Zimné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 2 °C a 20 °C
  • Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách medzi 5 °C a 35 °C
  • Výška vodného filmu je medzi 0,5 mm a 1,5 mm
  • FVozidlo je vybavené ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h

Ako testuje Michelin:
Pri testovaní našich pneumatík simulujeme podmienky, ktoré sa maximálne blížia skutočným európskym jazdným podmienkam. To znamená: Aby sa Michelin čo najviac priblížil potrebám spotrebiteľov, uskutočňuje všetky testy brzdných vlastností svojich pneumatík na mokrom povrchu pri teplotách, ktoré sú typické pre použitie v Európe.

  • Približne 20 °C pri letných pneumatikách pre osobné a ľahké nákladné vozidlá
  • Približne 7 °C pri zimných pneumatikách pre osobné a ľahké nákladné vozidlá
  • Medzi 7 °C a 25°C pri pneumatikách pre ťažké nákladné vozidlá (obvykle sa používajú v zime aj v lete)
Pretože nie je možné testovať všetky pneumatiky v zhodných podmienkach, na testovanie priľnavosti na mokrom povrchu sa používa referenčná skúšobná pneumatika. Klasifikácia každej pneumatiky tak vychádza z porovnania s touto normalizovanou referenčnou pneumatikou.

>>Sprievodca novým systémom označovania pneumatík

Ako merať vonkajšiu hlučnosť pneumatík?

Vonkajšia hlučnosť pneumatiky sa meria v decibeloch (dB).

Testovanie:
Vonkajšia hlučnosť sa meria pomocou mikrofónov, ktorých umiestnenie je jasne definované a ktoré snímajú akustický tlak hluku vozidla voľne prechádzajúceho rýchlosťou 80 km/h.

>>Sprievodca novým systémom označovania pneumatík

Čo ešte je pri výbere pneumatík dôležité?

Označovanie pneumatík je dobrý začiatok, ale pre vás sú zásadné ešte ďalšie 3 výkonnostné charakteristiky pneumatík:
Životnosť: Pneumatika, ktorá dlhšie vydrží, z dlhodobého hľadiska ušetrí vaše náklady. Správna pneumatika vám môže v porovnaní s inou pneumatikou ponúknuť až rok jazdy navyše.
Jazdná stabilita v zákrutách: K 25 % nehôd2 dochádza v zákrutách.
Brzdné vlastnosti na suchom povrchu: K 70 % nehôd2 dochádza na suchej vozovke.

Kto vyrába pneumatiky, ktoré ponúkajú rovnováhu všetkých podstatných vlastností…
Už dlhšie ako 120 rokov naši inžinieri vyvíjajú a nepretržite zdokonaľujú pneumatiky, ktoré ponúkajú rovnováhu kľúčových vlastností, vrátane tých, ktoré zohľadňuje nový klasifikačný systém. S Michelinom sa môžete spoľahnúť na optimálnu rovnováhu výkonov bez akéhokoľvek kompromisu.
>>Pozrite sa, ako rastú výkony so značkou Michelin

1Podľa výsledkov meraní, uskutočnených v súlade s testovacími metódami, ktoré stanovuje nariadenie EC 1222/2009 a nariadenie 1235/2011. Zdroj: Meranie Európskej komisie SEC (2008) 2860.
2
Verkehrsunfallforschung (VUFO) a Technická univerzita v Drážďanoch: 10 000 nehôd analyzovaných v priebehu 10 rokov.

Vaše naposledy zobrazené články

V tomto okamihu nie sú žiadne naposledy zobrazené články

  • OSOBNÉ VOZIDLÁ
  • SUV - 4X4
  • DODÁVKY - KARAVÁNY
Loader