PNEUMATIKYPNEUMATIKY RADYRADY PREDAJCOVIAPREDAJCOVIA

Základné údaje o pneumatike

Nehodnoťte knihu podľa jej obalu

Michelin 18 máj 2010

Stavba pneumatiky

Na prvý pohľad je pneumatika čierna a okrúhla s dierou uprostred. Pozrime sa na ňu ale dôkladnejšie a uvidíme úplne iný príbeh.

Pneumatika MICHELIN je vysoko vyspelý celok vzájomne prepojených častí z rôznych surovín, ktorý zaisťuje vašu bezpečnosť a výkon vozidla.

V rámci jednej pneumatiky sa zloženie gumy veľmi líši. Každý z materiálov má rôzne vlastnosti, čo na výrobcu kladie vysoké požiadavky na presnosť. Každý z nich je starostlivo koncipovaný tak, aby zaručoval všetky požiadavky ako pružnosť, odolnosť, priľnavosť a i. Na výrobu pneumatík sa používajú aj kovové a syntetické vlákna.


Structure of a tyre

Z čoho sa skladá pneumatika?

Pneumatika disponuje mnohými vrstvami, medzi ktoré patrí:

1. Vnútorná butylová vrstva

Vzduchotesná vrstva syntetickej gumy, ktorá je ekvivalenetom skôr používaných duší. Pretože vzduch z vašich pneumatík uniká prirodzenou cestou, kontrolujte vždy raz za mesiac tlak hustenia svojich pneumatík.

2. Kostra z textilných vláken

Kostra je vyrobená z tenkých textilných vláken, ktoré sú uložené rovnobežne vedľa seba a sú zaliate do gumy. Kostra hrá kľúčovú rolu v otázke pružnosti pneumatiky a jej odolnosti proti tlaku: obsahuje približne 1 400 vláken, pričom každé z nich unesie váhu 15 kg.

3. Pätka

3. Pätka je miesto, ktorým pneumatika dosadá do ráfika. Jej úlohou je prenášať točivý moment motora a brzdnej sily z ráfika pneumatiky až na kontaktnú plochu pneumatiky s vozovkou. A jej veľkosť nie je väčšia než veľkosť ľudskej dlane.

4. Pätkové lano

Pneumatika je vystužená pätkovými lanami tak, aby bola v ráfiku pevne uchytená a zároveň odolná. Každé lano unesie zaťaženie až 1 800 kg bez toho, aby hrozilo riziko jeho prasknutia. Na celom vozidle je 8 takýchto lán, po dvoch na každej pneumatike. To je spolu zaťaženie až 14 400 kg na jedno vozidlo, pričom priemerná hmotnosť vozidla je 1 500 kg. 

5. Bočnice

Chránia pneumatiku pred negatívnymi vplyvmi vozovky: nárazy o obrubníky, prejazdy cez výmole a i. Táto pevná ochranná vrstva na sebe obsahuje aj dôležité informácie o vlastnostiach pneumatiky.

6. Kovové nárazníky

Kovové nárazníky hrajú kľúčovú úlohu v súvislosti s odolnosťou pneumatiky. Tieto jemné, veľmi pevné oceľové lanká medzi dvoma vrstvami gumy sú kľúčové pre vašu bezpečnosť. MICHELIN preto vyvinul dokonalú metódu ich spojenia. Vďaka kovovým nárazníkom pneumatika vydrží tlak v zákrute a ten sa pri jej otáčaní nezväčšuje. Nárazníky sú však zároveň dostatočne pružné, aby pohltili deformácie spôsobené nerovnosťami, výmoľmi a inými prekážkami na ceste.

7. Ochranná vrstva

Niekedy sa táto vrstva nazýva nulový nárazník. Táto dôležitá bezpečnostná vrstva znižuje zahrievanie pri trení a pri vysokých rýchlostiach pomáha udržiavať tvar pneumatiky. Aby rýchlosť pneumatiku nenaťahovala, pridávajú sa do gumy spevnené nylonové vlákna, a to po celom obvode pneumatiky.

8. Vrstva behúňa

Kontaktná plocha behúňa je jediné miesto, kde sa pneumatika dostáva do kontaktu s vozovkou. A pretože sa táto plocha rovná veľkosti ľudskej dlane, musí byť vrstva behúňa prispôsobená odolnosti proti významným tlakom. Behúň musí tiež disponovať dostatočnou priľnavosťou k všetkým druhom povrchov, byť odolný proti opotrebovaniu a odieraniu a zahrievať sa čo najmenej, ako sa dá. A to je skutočne veľa práce.
Takže táto úžasná stavba má skutočne veľmi ďaleko k čiernej a okrúhlej pneumatike s dierou uprostred.

Vaše naposledy zobrazené články

V tomto okamihu nie sú žiadne naposledy zobrazené články

  • OSOBNÉ VOZIDLÁ
  • SUV - 4X4
  • DODÁVKY - KARAVÁNY
Loader