Ďalšie tipy a rady

Tlak v pneumatikách pre autá
Tlak v pneumatikách pre autá

Pneumatika postupne stráca zo svojho tlaku z prirodzených dôvodov (typicky okolo 1 psi (0,076 baru) za mesiac). Stratu tlaku môže urýchliť únik vzduchu z niekoľkých príčin:
• prepichnutie,
• ventil: musí sa vymeniť vždy, keď sa mení pneumatika,
• čiapočka ventilu: nevyhnutné na zabezpečenie tesnenia vzduchu,
• koleso: musí sa očistiť vždy, keď sa nasadzuje pneumatika,
• Postupujte podľa odporúčaní výrobcu pneumatík, predovšetkým čo sa týka podmienok použitia (nosnosť/rýchlosť atď.).
• Tlak kontrolujte, keď sú pneumatiky studené (neboli používané počas posledných 2 hodín alebo prešli menej, než 2 míle (3 km) nízkou rýchlosťou).
• Ak sú kolesá pri kontrole horúce, pridajte 4 až 5 psi (0,3 baru) k tlaku odporúčanému výrobcom vozidla. Skontrolujte tlak znova, keď pneumatiky vychladnú.
• Nikdy nevypúšťajte vzduch zo zahriatej pneumatiky.
• Tlak hustenia a všeobecný stav pneumatík sa musí pravidelne kontrolovať aj v prípade pneumatík plnených dusíkom.
Správne nahustená pneumatika zvyšuje bezpečnosť, jej používanie je ekonomickejšie a šetrnejšie pre životné prostredie.
Ako môžem skontrolovať tlak v pneumatikách?
- Vsuňte tlakomer do ventilu pneumatiky.
- Prístroj „vyskočí“ a ukáže číslo zodpovedajúce vnútornému tlaku v jednotkách psi.
- Syčanie je zvuk vzduchu unikajúceho z pneumatiky. Ak nepritláčate tlakomer príliš dlho, tento únik nemá zásadný vplyv na tlak.
- Porovnajte nameraný tlak s odporúčaným tlakom.
- Ak je hodnota tlaku vyššia, než je odporúčaný tlak, vypusťte časť vzduchu, kým sa nezhodujú. Ak je nižší, pridajte vzduch, kým tlak nedosiahne požadovanú hodnotu.
Kde nájdem odporúčaný tlak pre svoje pneumatiky?
- V návode na obsluhu vozidla.
- Na nálepke na dverách vodiča alebo na kryte palivovej nádrže.
- Neberte do úvahy hodnotu na bočnici pneumatík, toto číslo neznamená tlak vzduchu požadovaný pre vašu pneumatiku.
O tlakomeroch
- Pri tlakomeroch poskytovaných na servisných staniciach buďte opatrní. Tieto tlakomery sú často nespoľahlivé.
- Kúpte si kvalitný tlakomer a overte jeho presnosť v pneuservise.
Presné meranie je dôležité
- Podhustené alebo prehustené pneumatiky sa opotrebúvajú rýchlejšie, než to očakávate, majú zníženú trakciu a zvyšujú spotrebu paliva. Venujte tejto údržbe mesačne niekoľko minút a zvýšte svoju bezpečnosť a životnosť svojich pneumatík.
Udržiavaním správneho tlaku v pneumatikách znížite svoje prevádzkové náklady. Podhustené pneumatiky sú náchylné na prehrievanie, spotrebujú viac paliva a skôr sa opotrebujú. Podobne, prehustením sa pneumatikám môže znížiť životnosť, zhoršiť ich trakcia a môžu spôsobiť problémy s riadením.
• OPOTREBOVANIE
Pneumatikám podhusteným o 20 % sa počet najazdených kilometrov môže znížiť o 20 %. Znamená to stratu 5 000 míľ (8 000 km) z potenciálnych 25 000 míľ (40 000 km).
• SPOTREBA PALIVA A EMISIE CO2
Nízky tlak v pneumatikách zvyšuje spotrebu paliva aj emisie CO2.


Dusík: aké sú výhody?
Čo je dusík?
Dusík je jednoducho suchý vzduch, z ktorého sa odstráni kyslík. Približne 79 % vzduchu tvorí dusík.
Ako sa používa?
- Väčšina pneumatík sa plní stlačeným vzduchom. Niektorí predajcovia pneumatík však začali plniť svoje pneumatiky dusíkom.
- Dusík a stlačený vzduch sa môžu zmiešať.
- Väčšina pneumatík sa môže plniť vzduchom aj dusíkom, pokiaľ sa dodržia tlaky odporúčané výrobcom vozidla.
Výhody:
Ak je kyslík nahradený dusíkom, z vašich pneumatik uniká menej vzduchu a správny tlak vo vašich pneumatikách možno udržať dlhodobejšie.
Kontrola pneumatík:
Žiaľ existujú aj iné možné zdroje úniku : (rozhranie pneumatiky a ráfika, rozhranie ventilu a kolesa, ventil, koleso), preto ani v prípade vzduchu ani dusíka nie je možné zaručiť, že sa tlak udrží. Tlak a všeobecný stav pneumatík sa musí naďalej pravidelne kontrolovať.
Ventil: čo o tom mám vedieť?
Aká je úloha ventilu?
- Zabezpečuje zachovanie správneho tlaku v pneumatikách.
- Zabraňuje vniknutiu vlhkosti do pneumatiky.
- Čiapočka ventilu je obzvlášť dôležitá, lebo zabraňuje vniknutiu čiastočiek prachu do ventilu. Odporúčame používať kvalitné čiapočky.
Starnutie a poškodenia
- Ventily sa väčšinou vyrábajú z gumy, preto časom starnú.
- Môže ich poškodzovať aj rýchla jazda, čo vedie k úniku vzduchu z pneumatík.
Kedy by sa mali meniť ventily?
Vždy, keď kupujete nové pneumatiky.

Ďalšie tipy a rady