auto banner kontrola geometrie kolies tipy a rady

Nastavenie geometrie kolies, vyvažovanie kolies : kedy to robiť?

Tipy a rady pre pneumatiky pre osobné vozidlá, SUV a dodávky

Nesprávne nastavenie geometrie kolies alebo vyváženie kolies môže mať dôsledky na vašu bezpečnosť a životnosť pneumatík, čo vedie k nákladom, ktorým sa možno vyhnúť. 

V tomto článku sa podrobne pozrieme na to, čo je vyvažovanie kolies a kedy by sa malo vykonať. Pozrieme sa tiež na dôsledky nesprávneho vyváženia kolies a ako si s ním poradiť.  

Vyvažovanie kolies

Čo je vyvažovanie kolies?

Keď hovoríme o vyvažovaní kolies, v skutočnosti hovoríme o jednotke pneumatiky + ráfika. 

Koleso môže byť nevyvážené, ak je niektorá časť pneumatiky alebo ráfika ťažšia alebo ľahšia než ostatné časti. Je to táto nerovnomerne rozložená hmotnosť, čo vytvára nerovnováhu. 

Vyvažovanie kolies je zásah, ktorého cieľom je vyrovnať koleso závažím, aby sa obnovila jeho rovnováha a otáčanie bolo optimálne.

Ako vznikne nevyváženie kolies?

Často sa stáva, že ak je pri montáži v pneumatike či v kolese mierna nerovnováha, môžu sa tieto efekty navzájom skombinovať a zosilniť dynamickú nevyváženosť. Preto by sa malo systematicky vykonávať dynamické vyvažovanie pri každej výmene alebo opätovnej montáži  pneumatík.

Pri montáži je potrebné uskutočniť vyváženie. Vždy ho vykonáva odborník počas montáže pneumatík.

Prečo je vyvažovanie kolies dôležité?

Ak je prípadná nevyváženosť v zostave kolies a pneumatík veľká, v zavesení a konštrukcii vozidla môžu pri určitých rýchlostiach vznikať vibrácie. Takéto vibrácie vám môžu nielen znepríjemňovať jazdu, ale aj zrýchľovať opotrebovanie dezénu pneumatík a iných súčastí zavesenia kolies. Predčasné opotrebovanie bude viesť k zvýšeným nákladom, pretože pneumatiku bude potrebné vymeniť ešte predtým, než príde jej čas.

Vyvažovanie kolies zabezpečí, že sa vyhnete nepohodliu z nepríjemných vibrácií v aute a predčasným nákladom na výmenu nerovnomerne opotrebovanej pneumatiky.

Ako zistím, že sú moje kolesá nevyvážené?

Hlavným signálom je, že si všimnete počas jazdy vibrácie, ktoré spôsobujú nepohodlie. Tieto vibrácie môžete zaznamenať vo volante, na podlahe, prístrojovej doske alebo v sedadlách.

Nerovnováhu niekedy pociťujete len pri dosiahnutí určitých rýchlostí, ktoré predstavujú prirodzené frekvencie vibrovania napríklad v systémoch zavesenia kolies a kostre vozidla.

Kedy si mám nechať vyvážiť kolesá?

Vyváženie je nevyhnutné zakaždým, keď sa montuje pneumatika. Ak došlo k nárazu kolesa, napríklad o obrubník, mohol sa tým poškodiť ráfik a môže byť potrebné opätovné vyváženie kolesa. V prípade akýchkoľvek pochybností ho nechajte skontrolovať odborníkom.

How is the wheel balancing done?

Profesionál zisťuje nevývažky zostavy pneumatiky a ráfika pomocou vyvažovacieho stroja. Následne umiestňuje závažia na vonkajšiu alebo vnútornú stranu ráfika, na miestach detegovaných zariadením, čím kompenzuje nevývažky.
– Pri oceľových ráfikoch: odborník zavesuje závažia na príruby ráfika.
– Na hliníkových ráfikoch: profesionál umiestňuje závažia na priľnavé pásiky za lúče kolesa, aby nepoškodil ráfik.

Vyvažovanie kolies v mojom okolí

Ak ste si všimli vibráciu alebo chcete vymeniť pneumatiky, môžete nájsť odborníka vo svojom okolí pomocou nášho vyhľadávača predajcov.

Nastavenie geometrie kolies

Čo je nastavenie geometrie kolies?

Na rozdiel od vyvažovania, ktoré sa obyčajne týka zostavy pneumatiky a kolesa, nastavenie geometrie v skutočnosti súvisí so zavesením kolies. Nastavenie zavesenia kolies znamená nastaviť uhly kolies podľa špecifikácie výrobcu. To zahŕňa úpravu zbiehavosti a odklonu kolies, ako podrobnejšie uvádzame nižšie. Ide o komplexnú činnosť, ktorú musí vykonávať špecialista.

Ako zistím, že majú moje kolesá nesprávne nastavenú geometriu?

Nerovnomerné opotrebovanie pneumatík alebo krátka životnosť pneumatiky predstavujú náznaky možného problému s geometriou.

Ak si napríklad všimnete, že rameno pneumatiky je oproti zvyšku opotrebované viac, potom treba urgentne skontrolovať geometriu kolies a podľa potreby ju prispôsobiť.

Na týchto obrázkoch sú označené oblasti pneumatiky, ktorých sa to týka:

Nepravidelné opotrebovanie pneumatík naznačuje, že je potrebné nastavenie geometrie kolies.

(1) Otrepy s vyčnievajúcimi hranami naznačujú nesprávne nastavenú zbiehavosť kolies.
(2) Zrýchlené opotrebovanie na jednej strane dezénu pneumatiky, na vnútornej či vonkajšej strane, môže naznačovať nesprávne nastavenie odklonu kolies.

Nesprávne nastavenie geometrie môže viesť k:

•    zmenenému správaniu vozidla, predovšetkým k nedostatočnému držaniu vozidla na ceste, čím je ohrozená bezpečnosť cestujúcich (vozidlo má tendenciu ťahať do jednej strany cesty);
•    predčasnému opotrebovaniu pneumatík, čo si vyžaduje ich výmenu ešte predtým, než príde ich čas;
•    nadmernej spotrebe paliva.

Ako sa môže porušiť geometria kolies?

Nesprávne nastavenie geometrie môže vzniknúť po náraze do obrubníka, prejdení výmoľu alebo v závažnejších situáciách, ako sú nehody.

Prečo je dôležité nastaviť geometriu kolies?

Správne nastavená geometria kolies pomáha optimalizovať riadenie vozidla a životnosť pneumatík.

Okrem toho tým šetríte peniaze, pretože :

•    vaše pneumatiky vydržia dlhšie,
•    spotrebujete menej paliva.

Ako upravím geometriu svojich kolies?

Musí to urobiť profesionál s potrebnou výbavou. Tento vykoná potrebné úpravy podľa odporúčaní výrobcu na optimalizáciu správania vozidla.

Počas kontroly geometrie sa kontrolujú rôzne nastavenia vrátane zbiehavosti a odklonu kolies, ktoré majú priamy vplyv na životnosť pneumatík.

1/ Zbiehavosť kolies

Zbiehavosť kolies sa vzťahuje na kolesá na rovnakej náprave.

Vľavo: predné kolesá majú defekt „zbiehavosti“: zbiehajú sa dovnútra.
Vpravo: predné kolesá majú defekt „rozbiehavosti“: sú otočené smerom von.

wheel alignment
parallelisme

Vľavo:Nesprávne nastavenie zbiehavosti kolies má dôsledky vplývajúce na ovládanie vozidla a opotrebovanie pneumatík, ktoré môže byť nerovnomerné.

Vpravo: V krajinách, kde sa jazdí na pravej strane vozovky, ťahá sklon vozovky auto na pravú stranu. Vodič preto točí volant mierne doľava, aby tento jav kompenzoval. V tomto prípade bude pneumatika vľavo opotrebovaná najviac.

2/ Odklon kolesa

Camber is the inclination of the wheel from the vertical when looking at the vehicle from the front.

Vľavo: Vľavo negatívny odklon (príklon).

Vpravo:Vpravo pozitívny odklon.

camber

Ak je tento uhol príliš veľký, pneumatika sa bude opotrebúvať nerovnomerne.

Odklon je pozitívny, ak sa horná časť kolesa vychýli od vozidla. Nadmerný pozitívny odklon opotrebúva pneumatiku na vonkajšom okraji.

Odklon je negatívny (príklon), ak sa horná časť kolesa vychýli smerom k vnútrajšku vozidla. Nadmerný príklon opotrebúva pneumatiku na vnútornom okraji.

Uhol odklonu musí byť na každom vozidle skontrolovaný a upravený tak, aby pneumatika spočívala čo najväčšou plochou na vozovke tak v rovnom smere, ako aj pri zatáčaní. Ak je príliš veľký rozdiel v uhloch odklonu medzi prednými kolesami, vozidlo bude ostro ťahať do jednej strany.

Kedy mám dať skontrolovať nastavenie geometrie kolies?

Odporúča sa nechať skontrolovať nastavenie geometrie kolies, keď si všimnete nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, ak zaznamenáte akúkoľvek zmenu v ovládateľnosti vozidla alebo v reakciách na pokyny riadenia a pri montáži nových pneumatík.

Opotrebovanie pneumatík sa kontroluje počas technickej kontroly vozidla. Ak si technik všimne abnormálne opotrebovanie, môže vám odporučiť kontrolu nastavenia geometrie.

microsoftteams image 10

Nastavenie geometrie kolies v mojom okolí

Môžete použiť náš vyhľadávač predajcu: pomôže vám nájsť špecialistu na pneumatiky v okolí.

map search desktop

Nájdite predajňu pneumatík blízko vás do niekoľkých sekúnd

Hľadať podľa
Adresa, mesto alebo PSČ
Car
  • Car
  • Motorbike
Nájdi ma
Vyhľadať
Používate nepodporovaný webový prehliadač
Používate webový prehliadač, ktorý nepodporuje zobrazenie tejto webovej stránky. To znamená, že niektoré funkcie nemusia pracovať podľa očakávaní. To môže viesť k zvláštnemu správaniu počas vyhľadávania. Použite alebo aktualizujte/ inštalujte jeden z nasledujúcich webových prehliadačov s cieľom plnohodnotne využívať všetky výhody stránky.