24 HODÍN LE MANS
Oslava 100 rokov motoristickej vášne
Preteky 24 hodín Le Mans sú najslávnejšími a najprestížnejšími automobilovými pretekmi na svete. Prvý raz sa konali v roku 1923, a v roku 2023 teda oslávili sté výročie. Michelin zvíťazil hneď v prvom ročníku v spolupráci s francúzskym výrobcom vozidiel Chenard & Walcker a začal tak dlhý príbeh úspechu pneumatík MICHELIN. Preteky usporadúva ACO (Automobile Club de l'Ouest) a sú súčasťou pretekov série majstrovstiev sveta vytrvalostných súťaží FIA. Ide o najdlhšie preteky série, ktoré prebiehajú na jej najdlhšom a najrýchlejšom okruhu (dĺžka: 13,626 km / priemerná rýchlosť: 240 km/h).
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Pre víťazstvo platí jediné pravidlo: vyhráva vozidlo, ktoré za 24 hodín prejde najväčšiu vzdialenosť.
V roku 2023 bolo viac než 325 000 divákov svedkami víťazstva Ferrari 499P #51, ktoré prešlo vyše 4 659 km, čiže 342 kôl, priemernou rýchlosťou 194,1 km/h. Preteky boli rovnako ako v roku 1923 poznamenané dažďom, ktorý sa spustil v podobe dvoch prívalových prehánok a spôsobil zmätok medzi 62 štartujúcimi. Nepriaznivé počasie viedlo aj k niekoľkým prerušeniam, a i keď boli preteky veľmi intenzívne, mali až do sobotnej polnoci problémy ustáliť sa v určitom rytme. Nakoniec sa počas 24 hodín na čele vystriedalo prakticky 40 tímov!
Allan McNish, trojnásobný víťaz 24 hodín Le Mans (1998, 2008 a 2013), vám exkluzívne predstaví zákulisie výroby našich pretekárskych pneumatík! Ako sa vytvárajú, navrhujú, vyrábajú a testujú predtým, než sú namontované na vozidlá v najväčších vytrvalostných pretekoch na svete? Ako spolupracujú inžinieri, technici a jazdci, aby dosiahli čo najlepšie výkony, ktoré nakoniec povedú k víťazstvu? Zistite viac v tomto päťdielnom seriáli.
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Na prezeranie tohto videa je potrebné prijať niektoré súbory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačidlo nižšie otvoríte modul cookie.
Všetky vozidlá kategórie hyperauto a LMGTE Am súťažia v pretekoch 24 hodín Le Mans 2023 na pneumatikách radu MICHELIN Pilot Sport.
Na rozdiel od ostatných pretekov vytrvalostného šampionátu Word Endurance Championship, kde sú tímy obmedzené na dva typy slickových pneumatík, umožňujú pravidlá 24 hodín Le Mans použiť všetky tri typy slickových zmesí.
Hyperautá predstavujú hlavnú triedu najvýkonnejších športových prototypov (okolo 1 000 koní). Do tejto kategórie patria vozidlá LMH (Le Mans Hypercar), ktoré prevádzkujú Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus a Vanwall, a prototypy LMDh (Le Mans Daytona hybrid), ktoré prevádzkujú Porsche a Cadillac.
Pre jubilejný stý ročník pretekov 24 hodín Le Mans je novinkou farebné označenie na bočniciach pneumatík Michelin pre jednoduchšiu identifikáciu vozidla, na ktorom je v danej chvíli použitý príslušný typ pneumatiky.
Spoločnosť Michelin byla nominovaná Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) a organizáciou ACO ako jediný dodávateľ pneumatík pre prototypy hyperáut. Predpisy pre LMGTE Am umožňujú otvorenú súťaž medzi značkami pneumatík, ale všetci účastníci sa od roku 2018 rozhodli pretekať na pneumatikách Michelin.
Ďalšie informácie o pretekoch 24 hodín Le Mans a pneumatikách Michelin pre tieto preteky sú k dispozícii v našom Sprievodcovi pretekmi 2023.
Michelin má na svojom konte 32 absolútnych víťazstiev, z toho 26 víťazstiev v rade od roku 1998, a disponuje tak výnimočnými skúsenosťami z pretekov 24 hodín Le Mans a jedinečnými odbornými znalosťami. Všetkých 16 prototypov hyperáut zúčastňujúcich sa pretekov v roku 2023 bolo vybavených pneumatikami MICHELIN Pilot Sport. Bolo to prvýkrát, čo Michelin spolupracoval s toľkými vozidlami v hlavnej triede. V roku 2023 sa do boja zapojili značky Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot a tiež Toyota, ktorá sa ako prvá svetová automobilka zaviazala na účasť v tejto kategórii. Úlohou spoločnosti Michelin bolo poskytnúť týmto vozidlám čo najviac konkurencieschopné pneumatiky pri ich snahe vyhrať jubilejný stý ročník pretekov 24 hodín Le Mans.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
Všetci jazdci kategórie hyperáut sú skúsení profesionáli a predstavujú špičku vytrvalostných pretekárov. Na zozname je niekoľko bývalých víťazov Le Mans a tiež bývalí jazdci Formuly 1, ako Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi a majster sveta F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve.
Všetky tímy LMGTE Am, ktoré zastupujú štyri prestížne značky (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), sa rozhodli pretekať na pneumatikách Michelin. Členovia posádky sú zložení z profesionálov a amatérov.
Porsche je značkou, ktorá do tohto ročníka 24 hodín Le Mans nasadí najväčší počet vozidiel - LMGTE Am sa zúčastní štyri hyperauta a osem vozidiel Porsche 911 RSR. Porsche a Michelin sú partnermi v motoristickom športe už približne 50 rokov.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |