Oprava pneumatiky: dá sa moja pneumatika opraviť?
Ako zistiť, či je možná oprava pneumatiky?
V prvom rade to závisí od toho, na ktorom mieste je pneumatika prepichnutá.
V oblasti behúňa :
Vo väčšine prípadov možno pneumatiku opraviť. Ak prepichnutie nie je príliš veľké, oprava pneumatiky zvyčajne je možná. Je však dôležité pneumatiku odmontovať a skontrolovať, či nevykazuje známky mramorovania alebo iného poškodenia v dôsledku jazdy s nízkym tlakom hustenia.
V oblasti ramena :
Oprava defektu pneumatiky v tejto oblasti nie je možná. Pneumatiku je nutné vymeniť.
Na bočnici :
Vo všeobecnosti pneumatiku nemožno opraviť, hrozí vysoké riziko, že prepichnutie poškodilo a oslabilo celkovú konštrukciu.
Existuje však jedna výnimka:
Ak index rýchlosti na bočnici pneumatiky neprekračuje index T, bočnicu možno opraviť, ak je priemer prepichnutia 3 mm alebo menej. Pri prekročení tohto indexu dôrazne odporúčame nevykonávať opravu pneumatiky, aby ste predišli akýmkoľvek bezpečnostným rizikám.
V akom prípade nemožno opraviť defekt pneumatiky v oblasti behúňa?
Keď dôjde k defektu pneumatiky, máte k dispozícii určitú fázu dojazdu s prepichnutou pneumatikou, kým sa vozidlo úplne zastaví. Pri jazde s prepichnutou pneumatikou alebo nízkym tlakom v pneumatike môže dôjsť k poškodeniu celkovej konštrukcie pneumatiky (mramorovanie, zvrásnenie, separácia časti či celej vnútornej butylovej vrstvy).
Ako to funguje?
Pri jazde s podhustenou alebo prázdnou pneumatikou sa bočnica tlakom zdeformuje.
Spôsobuje to poškodenie celkovej konštrukcie pneumatiky, čo môže viesť k viacerým problémom:
Mramorovanie pneumatiky: možno pozorovať na vnútornej strane v dôsledku deformácie tlakom pri jazde s nedostatkom vzduchu (nízky tlak hustenia).
Zvrásnenie vnútornej butylovej vrstvy: kúsky gumy sa zahrievajú a odpadávajú.
Separácia časti alebo celé vnútornej butylovej vrstvy vedie k jej prasknutiu.
Ak došlo k poškodeniu kostry, pneumatika je príliš oslabená a nemožno ju opraviť, a to ani vtedy, ak došlo k prepichnutiu behúňa.
Oprava pneumatiky: 3 spôsoby
Pneumatiky možno opravovať tromi rôznymi spôsobmi:
Pomocou technológie PRP, čiže opravného „hríbka“: tento druh opravy pneumatiky, vykonaný odborníkom, je najkvalitnejší. Odborník odmontuje pneumatiku, skontroluje poškodenie vnútra, lokalizuje dieru, vloží opravný hríbik zvnútra a nalepí ho na miesto, čím dosiahne úplné utesnenie.
Pomocou knôtu: vkladá sa do pneumatiky zvonku. Tento typ opravy pneumatiky dôrazne neodporúčame, pretože nezahŕňa kontrolu vnútra pneumatiky po jazde s podhustenou alebo prázdnou pneumatikou a zhodnotenie poškodenia, ku ktorému mohlo dôjsť.
Pomocou záplaty: ide o podobný proces, ako sa používa pri oprave vnútornej duše bicykla. Tento typ opravy takisto neodporúčame, pretože pri nej dochádza k utesneniu zvnútra, ale nie medzi behúňom a vnútornou butylovou vrstvou. Preto hrozí prienik vody a oxidácia (sčasti kovových) vrstiev. Ak dôjde k takémuto poškodeniu, pneumatika môže prasknúť.
Súprava na opravu defektu: dá sa ňou účinne opraviť pneumatika?
Súprava na opravu pneumatiky zvyčajne obsahuje sprej na opravu defektu, ktorým možno zaplniť dieru vstreknutím peny do pneumatiky, alebo vrták na vyplnenie diery zvonku.
Spoločnosť Michelin neodporúča použiť tieto metódy na konečnú opravu pneumatiky, pretože pri nich nedochádza ku kontrole vnútra pneumatiky. Mohlo by vás to vystaviť rizikám uvedeným vyššie.
V prípade defektu pneumatiky sa odporúča vymeniť koleso a zaniesť prepichnutú pneumatiku na odbornú kontrolu.
Ak nemáte k dispozícii náhradnú pneumatiku alebo ju nie je možné použiť, zavolajte asistenčnú službu, ktorá vezme vaše vozidlo do najbližšieho servisu.
Ak nie je realizovateľná ani jedna z týchto možností, ako poslednú možnosť použite súpravu na opravu pneumatík. Tento druh opravy je len dočasný, aby ste sa mohli presunúť do najbližšieho servisu, kde odborníci posúdia, či je pneumatiku možné opraviť, alebo je nutné ju vymeniť.
Profesionálna oprava pneumatiky
Efektívna oprava pneumatiky je technická operácia, na ktorú sú vyškolení príslušní odborníci. Tí vedia, ako skontrolovať vnútro pneumatiky a zistiť, či je možné ju opraviť.
Po stanovení presného miesta prepichnutia sa odstráni cudzie teleso.
Oblasť pneumatiky sa zvnútra vyčistí a na postihnutú oblasť sa nanesie produkt.
Zvnútra sa vsunie takzvaný opravný hríbik.
Vyčnievajúca časť sa potom odreže.
Diera je vyplnená a tesnenie je opäť optimálne.
Je bezpečné opravovať prepichnutú pneumatiku?
Pneumatiky niekedy musia znášať jazdu pri vysokej rýchlosti. Na zaistenie vášho bezpečia je preto dôležitá ich správna oprava.
Oprava pneumatiky je bezpečná len vtedy, keď sa vykonáva správne, a preto je dôležité prenechať ju odborníkovi. Ak sa po kontrole zistí, že pneumatiku možno opraviť, odborník zaplní dieru vhodným tesniacim prostriedkom a odovzdá vám pneumatiku, ktorá bude poskytovať rovnaký výkon ako pred defektom.
Ak sa pneumatika pri jazde s defektom nepoškodila, jej životnosť bude úplne rovnaká, ako keby k jej prepichnutiu ani nedošlo.
Dajú sa opraviť všetky typy pneumatík?
„Niektoré pneumatiky boli navrhnuté pre špecifické potreby. Majú špeciálne vlastnosti, ktoré môžu vyvolať otázky o možnosti ich opravy. Existujú tri typy pneumatík:
Pneumatiky s technológiou Acoustic :
Obsahujú špeciálnu penu, ktorá znižuje hlučnosť pneumatiky pri jazde.
Tento typ pneumatiky je možné opraviť rovnako ako bežnú pneumatiku.
Niektorí výrobcovia neposkytujú pri niektorých vozidlách náhradnú pneumatiku, namiesto toho montujú na autá pneumatiky, ktoré sú odolnejšie voči defektu.
Pneumatiky s technológiou Selfseal :
Tieto pneumatiky majú schopnosť samy sa opraviť, avšak len v oblasti behúňa.
V prípade defektu sa diera vyplní tesniacou gumovou zátkou.
Tento typ pneumatiky je možné opraviť rovnako ako bežnú pneumatiku.
Ak sú k dispozícii samozaceľujúce pneumatiky s vhodným rozmerom pre vaše vozidlo, ktorý je v súlade s pokynmi výrobcu auta, môžete po nich siahnuť.
Runflat pneumatiky:
Tieto pneumatiky umožňujú pokračovať v jazde do najbližšieho servisu aj s defektom, bez toho, aby sa poškodilo vnútro pneumatiky.
Spoločnosť Michelin označuje svoje Runflat pneumatiky ako ZP (Zero Pressure – nulový tlak) a/alebo EMT (Extended Mobility Tyre – pneumatika s rozšírenou mobilitou).
Runflat pneumatiky je možné opraviť iba jedenkrát.
Upozorňujeme, že Runflat pneumatiky sa montujú na špeciálny ráfik, prispôsobený danej kategórii vozidla. Nie je možné namontovať ich na bežný ráfik.“