Electric car range

Čo všetko môže mať vplyv na dojazd elektrického vozidla?

Tipy a rady pre pneumatiky pre osobné vozidlá, SUV a dodávky

Spotreba energie vašej batérie nezávisí len od počtu prejdených kilometrov. Existujú i ďalšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť dojazd elektrického vozidla. Ktoré faktory to sú a ako môžu byť niektoré z nich optimalizované? O tom si povieme v tomto článku. 

Kapacita vašej batérie sa v priebehu času znižuje

Batéria vášho elektromobilu má určitý maximálny dojazd, ktorý sa odvíja od jej kapacity. Nie každý však vie, že táto kapacita postupom času klesá. Miera znižovania kapacity môže byť rôzne významná v závislosti od značky a modelu vášho automobilu.

Dobrou správou je, že môže byť spomalená, ak sa budete vyhýbať každodennému rýchlemu nabíjaniu alebo dlhému vystaveniu vozidla prílišnému teplu alebo naopak chladu.

Okolitá teplota má vplyv na dojazd elektrického vozidla

Jazda v horúcom alebo chladnom počasí predstavuje jeden z faktorov, ktorý ovplyvňuje dojazd vášho elektrického vozidla. Prečo? Pretože udržovať batériu a vodiča pri optimálnej teplote spotrebúva energiu.

  • Za chladného počasia sa energia používa na to, aby sa pre vás udržala príjemná teplota v kabíne a zabránilo sa nefunkčnosti batérie kvôli nízkej teplote. 
  • Za horúceho počasia naopak energiu spotrebúva klimatizácia, ktorá ochladzuje vás, ale aj batériu, aby sa neprehriala. 
Chladné počasie má vplyv na dojazd elektrického vozidla.

Rýchlosť má vplyv na dojazd elektromobilu

Čím vyššia je rýchlosť, tým viac ovplyvňuje dojazd elektrického vozidla. Je to kvôli tzv. "odporu prostredia", ktorý viac-menej závisí od aerodynamiky vášho vozidla. Je potrebné si uvedomiť, že tento jav nie je lineárny: spolu s tým, ako sa zvyšuje rýchlosť, sa zrýchľuje spotreba paliva.

Našťastie došlo k pokroku v dizajnovaní elektrických vozidiel, ktoré sú teraz aerodynamickejšie, preto na ne nepôsobí taký veľký odpor prostredia. Výrobcovia však stále optimalizujú dizajny svojich vozidiel tak, aby boli menej masívne.

Valivý odpor môže znížiť dojazd elektrických vozidiel

Valivý odpor predstavuje pre elektromobily kľúčový element. Keď sa vaša pneumatika odvaľuje po povrchu, vznikajúce trenie vytvára odpor, na prekonanie ktorého je potrebná energia. Čím väčší je odpor, tým viac energie je naň potrebnej, a preto ovplyvňuje dojazd vášho elektrického vozidla. Preto pneumatika, ktorá je optimalizovaná na zníženie valivého odporu, môže zvýšiť dojazd vášho elektromobilu.

Valivý odpor a regeneratívne brzdenie

Elektrické vozidlá sú špecifické tým, že vďaka regeneratívnemu brzdovému systému môžu pri brzdení obnovovať energiu.

Pokiaľ je však valivý odpor príliš vysoký, pneumatika spotrebuje časť tejto energie, ktorá by sa mala preniesť do batérie na jej dobitie. Preto je dôležité, aby elektromobily boli vybavené pneumatikami s optimalizovaným valivým odporom.

Vyberte si pneumatiky, ktoré zvyšujú dojazd elektrického vozidla

michelin e primacy g1 0590 compositing jante v1 20201021 nj

Vďaka našim mnohoročným skúsenostiam s inováciami sú všetky naše rady pneumatík vhodné pre elektromobily, pretože majú optimalizovaný valivý odpor. Voľba konkrétneho radu potom závisí od typu použitia vašich pneumatík.
Pokiaľ je vašou prioritou dojazd elektrického vozidla, máme pre vás energeticky účinné pneumatiky špeciálne vyvinuté pre tento účel: Michelin e.Primacy (letná pneumatika) a Michelin Pilot Sport EV.
 

Ak hľadáte riešenie do každého počasia, bude pre vás najvhodnejšia Michelin CrossClimate 2. 

MICHELIN e.Primacy je energeticky účinná pneumatika, ktorá zvyšuje dojazd elektrických vozidiel. 

Pneumatiky, ktoré znižujú aj dopad na životné prostredie

Pri pneumatikách na elektrickom vozidle dochádza k intenzívnejšiemu oderu (emisie častíc z opotrebovania vznikajúce v dôsledku trenia medzi vozovkou a pneumatikami) než na vozidle so spaľovacím motorom, pretože elektromobil je ťažší.

Výber správnych pneumatík pre EV je preto prvoradý aj pre životné prostredie. Okrem toho, že sú pneumatiky MICHELIN optimalizované, aby znižovali valivý odpor a tým zvyšovali dojazd elektrického vozidla, sú vyvinuté aj s ohľadom na čo najnižšiu mieru odierania. 

Podľa štúdie ADAC uskutočnenej v marci 2022 (1), ktorá porovnávala mieru oderu na takmer stovke pneumatík, získal MICHELIN najlepšie hodnotenie tohto environmentálneho aspektu. Preukázal o 28 %  menej emisií častíc z opotrebovania pneumatík a vozovky než konkurenčné značky (2) so zachovaním rovnako vysokých výkonov.

Správny tlak hustenia zlepšuje dojazd elektrického vozidla

Aby mal výber správnych pneumatík pozitívny dopad na výdrž batérie a životné prostredie, je nevyhnutné udržovať ich pri  správnom tlaku hustenia. Správna hodnota tlaku hustenia je podmienkou poskytovania výkonov, pre ktoré boli pneumatiky vytvorené, a preto pomôže zlepšiť dojazd elektrického vozidla.

Tento odporúčaný tlak hustenia (uvedený na dverách vodiča a niekedy na kryte palivovej nádrže) umožňuje optimalizovaný valivý odpor, nižšiu mieru oderu, vyššiu bezpečnosť a dlhšiu životnosť pneumatiky.

Váš jazdný štýl môže ovplyvniť dojazd elektromobilu

Jazdný štýl predstavuje ďalší faktor, ktorý môže ovplyvniť spotrebu energie, ešte viac pri elektromobile než pri vozidle so spaľovacím motorom. Napríklad športový štýl jazdy spotrebuje viac energie.

Aby ste čo najviac šetrili s energiou batérie a zvýšili tak dojazd elektrického vozidla, zvoľte predvídavý štýl jazdy s plynulým brzdením a využívajte regeneratívne brzdenie. 

Športová jazda spotrebúva viac energie, preto znižuje dojazd elektrických vozidiel

Povrch

Povrch, na ktorom jazdíte, môže tiež ovplyvniť dojazd elektromobilu. Je zrejmé, že jazda v horách bude mať väčší vplyv na batériu než jazda na rovnej ceste bez prevýšenia.

Na diaľnici sa odporúča nejazdiť príliš rýchlo, pretože rýchlosť, ako bolo vysvetlené vyššie v súvislosti s odporom prostredia, urýchľuje spotrebu batérie. Vaša rýchlosť a vzdialenosť, ktorú môžete prejsť, by mali byť prispôsobené vzdialenosti k ďalšej nabíjacej stanici. 

PRÁVNE INFORMÁCIE

(1) Oder pneumatiky: opotrebovanie a vplyv na životné prostredie / ADAC e.V. | 81360 Mníchov /december 2021

(2) Interný výpočet založený na štúdii ADAC 2021, aktualizovaný v marci 2022. Všetky testované rady pneumatík Michelin majú v priemere 95 g emisií častíc na 1000 km v porovnaní s priemerom 122,3 g emisií na 1000 km pri testovaných prémiových konkurentoch, t.j. o 28 % menej.

 

Používate nepodporovaný webový prehliadač
Používate webový prehliadač, ktorý nepodporuje zobrazenie tejto webovej stránky. To znamená, že niektoré funkcie nemusia pracovať podľa očakávaní. To môže viesť k zvláštnemu správaniu počas vyhľadávania. Použite alebo aktualizujte/ inštalujte jeden z nasledujúcich webových prehliadačov s cieľom plnohodnotne využívať všetky výhody stránky.