Kontrola opotrebovania dezénu pneumatík: čo robiť, keď pneumatiky vyzerajú opotrebovane
Čo je to dezén pneumatiky?
Na začiatok je dobré vysvetliť, čo to vlastne je dezén pneumatiky. Každý vodič by mal chápať, v čom spočíva dezén pneumatík, vďaka čomu bude vedieť lepšie posúdiť, či ho majú používané pneumatiky dostatočný.
Dezén pneumatík je v podstate tvorený súborom drážok na vonkajšom povrchu pneumatík. Tieto drážky zabezpečujú dobrú priľnavosť na ceste, napríklad tým, že prispievajú k rozstrekovaniu vody, čím zabraňujú akvaplaningu. A navyše, včasné zastavenie by bez nich bolo oveľa náročnejšie. Bolo by tiež oveľa ťažšie naštartovať auto bez otáčania kolies, ak by kolesám nepomáhal dezén pneumatík, ktorý zvyšuje trakciu.
Existujú rôzne dezény pneumatík?
Pneumatiky MICHELIN majú rôzne dezény.
Niektoré sú dizajnované tak, aby mali čo najvyššiu priľnavosť pri zatáčaní. Iné pneumatiky majú zase špeciálny dizajn, ktorý maximalizuje záber na mokrých alebo zasnežených cestách tak, že odvádzajú preč vodu.
Pre rôzne typy jazdy existujú rozličné dezény pneumatík (použitie na spevnených cestách, v zime, off-road, zmiešané použitie atď.). Každý má trochu iný účel, ale vo všeobecnosti platí, že dezén pneumatiky výrazne ovplyvňuje bezpečnosť a výkon.
Prečo dochádza k opotrebovaniu dezénu pneumatiky?
Keďže pneumatiky sú vyrobené z gumových zložiek, ich dezén sa časom opotrebuje, čomu sa nie je možné vyhnúť. Príčinou sú rôzne faktory vrátane typu vozidla (hybridné, elektrické alebo benzínové autá), správania vodiča, klimatických podmienok, teploty, drsnosti povrchu vozovky, mechanických podmienok vozidla (nastavenie odklonu kolies, geometria kolies, vyvažovanie kolies, systém zavesenia kolies, prevodovka…), údržby, tlaku v pneumatikách a pod.
Najnovšie pneumatiky MICHELIN sú navrhnuté tak, aby poskytovali vynikajúcu životnosť a vysokú úroveň výkonu od prvého až po posledný kilometer (*) v rámci celej životnosti pneumatiky. Presne tak si v spoločnosti Michelin predstavujeme „dlhotrvajúce výkony“.
Keď opotrebované pneumatiky dosiahnu určitú mieru opotrebovania, zo zákona nie je povolené s nimi viac jazdiť. Ak sú pneumatiky príliš opotrebované, auto nemusí prejsť technickou kontrolou. Je preto dôležité vedieť, ako správne kontrolovať zostávajúci dezén na pneumatikách vozidla.
*Nasledujúce rady pneumatík sú navrhnuté tak, aby poskytovali vysokú úroveň životnosti a dlhodobý výkon: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.
Ako skontrolovať hĺbku dezénu pneumatík?
Opotrebovanie dezénu môžete skontrolovať niektorou z týchto troch metód:
Pomocou indikátorov opotrebovania dezénu
Indikátory opotrebovania dezénu sú malé vyvýšené plochy naspodku drážok dezénu. Na pneumatikách MICHELIN znázorňuje postava panáčika Michelin, kde presne sa v každej z hlavných drážok dezénu tieto indikátory nachádzajú.
Len čo sa pneumatika opotrebuje až na úroveň týchto indikátorov, je nutné ju vymeniť. Zostávajúca hĺbka dezénu pneumatiky je v takom prípade 1,6 mm, čo zodpovedá minimu podľa zákonných požiadaviek. Po prekročení tohto limitu už ohrozujete svoju bezpečnosť a zároveň porušujete predpisy.
Ak sa dosiahne len jeden indikátor opotrebovania pneumatiky, znamená to, že pneumatika je abnormálne opotrebovaná (prehustenie, podhustenie, nesprávne nastavená geometria kolies). Nechajte si poradiť od odborníkov!“
Pomocou hĺbkomeru
Jedným z najlepších zariadení, ktoré môžete použiť, je jednoduché vzduchové meradlo navrhnuté na tento špecifický účel. Hĺbkomery nie sú príliš drahé a presne a rýchlo pomocou nich zistíte hĺbku dezénu.
Pomocou testu 2-eurovou mincou
Ďalším spôsobom, ako efektívne skontrolovať dezén pneumatík, je použiť namiesto špeciálneho hĺbkomeru 2-eurovú mincu.
Okraj 2-eurovej mince má totiž presne zodpovedajúcu hrúbku, ktorou môžete skontrolovať hĺbku 1,6 mm. V podstate stačí vložiť mincu do drážok v opotrebovanej časti pneumatiky a skontrolovať, či okraj mince úplne zapadne dovnútra. Ak sa tak stane, znamená to, že zostávajúca hĺbka dezénu pneumatiky je dostatočná. Ak však okraj vytŕča z pneumatiky, čiastočne opotrebovaná pneumatika už nespĺňa požiadavky a je nutné ju okamžite vymeniť.
Hĺbka hlavných drážok pneumatiky musí byť najmenej 1,6 mm na 3/4 dezénu pneumatiky.
Kontrolu opotrebovania treba vždy vykonávať na viacerých miestach po celom obvode a celej šírke pneumatiky. Nezabudnite nechať pneumatiky pravidelne skontrolovať odborníkom, a to zvnútra i zvonku.
Ak pneumatika dosiahla zákonný limit opotrebovania behúňa, je nutné ju odmontovať a vymeniť.
Na odborníka na pneumatiky sa obráťte tiež vtedy, ak došlo k abnormálnemu opotrebovaniu alebo rozdielu v opotrebovaní oboch pneumatík na rovnakej náprave.
Všetky viditeľné perforácie, rezy alebo deformácie je nutné dôkladne skontrolovať. Nechajte to na odborníkov! Odborník na pneumatiky vám povie, či je vašu pneumatiku možné opraviť po tom, čo došlo k jej poškodeniu.
Ako preventívne opatrenie spoločnosť Michelin odporúča vymeniť pneumatiky po uplynutí 10 rokov od dátumu ich výroby,
a to aj vtedy, ak sa voľným okom zdá byť ich celkový stav dobrý a opotrebovanie spĺňa zákonné požiadavky. Tento desaťročný limit sa vypočítava z dátumu uvedeného na značke DOT.