Vysvetlenie označení pneumatiky: Ako čítať pneumatiku?
Čo znamenajú čísla na pneumatikách?
Ak sa pozriete na bočnicu svojej pneumatiky, môžete si všimnúť množstvo alfanumerických kódov a symbolov. Čo znamenajú označenia pneumatiky?
Tieto označenia pneumatiky vám poskytujú dôležité informácie o použití alebo výmene pneumatiky.
Ako čítať rozmer pneumatiky?
Rozmer pneumatiky je definovaný číslami a písmenom, ako je tu vyobrazené nažlto.
Upozorňujeme, že tieto znaky sú niekedy sprevádzané ďalšími písmenami, ktoré označujú odporúčané použitie pneumatiky.
Takýmito písmenami by mohli byť :
● P: Osobné auto (passenger car)
● LT: Ľahký nákladný automobil (light truck)
● C : Úžitkový automobil (van commercial tyre)
● XL, HL alebo Reinforced : Pneumatiky s vyššou nosnosťou, než je pre ich rozmer obvyklé. Takéto pneumatiky sa musia vymeniť za rovnaký typ (príklad : pneumatika HL za inú pneumatiku HL)
● T: Dočasné (temporary – rezervné kolesá)
Ako čítať šírku a profil pneumatiky?
Príklad: 205 / 55
Toto sú dôležité označenia pneumatiky, ktoré vám pomôžu nájsť tú správnu pneumatiku, keď ju potrebujete vymeniť.
Prvé z dvoch čísel je menovitá šírka pneumatiky. Udáva sa v milimetroch a definuje vzdialenosť medzi vnútornou a vonkajšou bočnicou pneumatiky. Napríklad 205 znamená, že vaša pneumatika má menovitú šírku 205 mm.
Druhé číslo je pomer medzi výškou bočnice pneumatiky a šírkou pneumatiky. Je vyjadrený ako percentuálna hodnota. Napríklad 55 označuje, že výška bočnice medzi hornou časťou dezénu a ráfikom je 55 % zo šírky pneumatiky.
Ako čítať typ konštrukcie a priemer kolesa pneumatiky?
Príklad: R 17
Tieto označenia pneumatiky sa väčšinou skladajú z písmena a čísla.
Písmeno R označuje, že kostra pneumatiky je radiálna.
Radiálna technológia vyvinutá spoločnosťou Michelin využíva kombinácie gumy a spevňujúcich kovových a textilných materiálov tak, aby bola pneumatika veľmi pevná v oblasti behúňa, ale pružná na bočniciach. Umožňuje dlhšiu životnosť behúňa a vďaka nižšiemu valivému odporu znižuje spotrebu paliva.
Za písmenom nájdete číslo. V našom príklade: 17.
Toto číslo je vyjadrené v palcoch a označuje priemer kolesa, na ktoré je možné pneumatiku namontovať.
Ako čítať maximálnu nosnosť a rýchlosť pneumatiky?
Príklad : 91 V
Na bočnici pneumatiky nájdete číslo, za ktorým nasleduje písmeno.
Index nosnosti pneumatiky (v našom príklade: 91) je kód, ktorý zodpovedá maximálnemu zaťaženiu (v kg), ktoré unesie jedna pneumatika.
Index rýchlosti pneumatiky (v našom príklade: V) je kód, ktorý zodpovedá maximálnej rýchlosti, pri ktorej je schopná znášať svoje maximálne zaťaženie.
Tabuľku pre priradenie hodnôt k jednotlivým indexom nájdete v našom článku o indexoch nosnosti a rýchlosti. Tieto indexy predstavujú rovnako dôležitú informáciu ako rozmer pneumatiky, a to hlavne pri výbere nových pneumatík pre vaše auto.
Ako identifikovať názov značky a rad pneumatiky?
Je to celkom jednoduché. Názov značky výrobcu sa vždy uvádza na bočnici, rovnako ako rad pneumatiky.
Na tomto obrázku je jasne viditeľný nápis MICHELIN a náš panáčik Michelin spolu s názvom „Pilot Sport 4 S“, ktorý označuje konkrétny rad pneumatiky.
Ako identifikovať typ pneumatiky?
Slovo „Tubeless“ (Bezdušová) na bočnici vašej pneumatiky označuje, že vaša pneumatika nepotrebuje vnútornú dušu. Upozorňujeme, že duša je pre určité kolesá niekedy nevyhnutná, ale v takýchto prípadoch je dôležité posúdiť, či sú duša a pneumatika kompatibilné.
Naopak, výraz „Tube type“ (Typ s dušou) označuje, že pneumatika musí byť vybavená dušou.
V čom spočíva výhoda? Bezdušová zostava je ľahšia, má nižšiu spotrebu paliva a poskytuje spoľahlivejšiu ochranu pred poškodením.
Ako čítať tlak vzduchu v pneumatikách?
Na bočnici pneumatiky sú označenia (MAXLOAD a MAX PRESS), ktoré označujú maximálne zaťaženie a maximálny tlak vzduchu v pneumatikách. Nemusia to však byť nevyhnutne hodnoty zaťaženia a tlaku hustenia pneumatík vášho vozidla.
Aby sa zabezpečilo, že vaše pneumatiky dosahujú na vašom vozidle správnu výkonnosť, musíte sa riadiť hodnotami tlaku nahustenia odporúčanými výrobcom vášho vozidla. Obyčajne ich nájdete v príručke vlastníka alebo na štítku vo dverách vodiča alebo na veku palivovej nádrže.
Ako čítať dátumový kód pneumatiky?
Dátumový kód pneumatiky sa zobrazuje v poli DOT (Department Of Transportation), kde sa nachádzajú aj iné označenia pneumatiky.
Prvé kódy sa týkajú požiadaviek trhu v USA. Dátumový kód sa zobrazuje na konci, so štyrmi číslicami.
Prvé dve číslice označujú týždeň a posledné dve číslice rok výroby. V tomto príklade je dátumový kód pneumatiky 4714, čo znamená, že daná pneumatika bola vyrobená v 47. týždni roku 2014.
Čo sa týka skončenia životnosti pneumatiky, jediným ukazovateľom je jej opotrebovanie. Toto možno merať pomocou indikátorov opotrebovania.
Ako viem, že pneumatika dosiahla svoju maximálnu úroveň opotrebovania?
Vaša pneumatika má indikátory opotrebovania.
Tieto značky sa nachádzajú v hlavných drážkach pneumatiky a vystupujú do výšky 1,6 mm.
Na pneumatikách Michelin ich môžete ľahko rozpoznať podľa malého symbolu panáčika Michelin, ktorý sa vyskytuje na niekoľkých miestach na bočnici pneumatiky. Keď zbadáte symbol panáčika Michelin, viete, že indikátory opotrebovania sú usporiadané v rade naprieč šírkou pneumatiky.
Keď je dezén na vašej pneumatike opotrebovaný do rovnakej úrovne ako indikátory opotrebovania, pneumatika dosiahla minimálnu úroveň hĺbky dezénu.
Vysvetlenie označení pneumatiky: symbol vrcholkov hôr so snehovou vločkou a M+S
1 – Symbol vrcholkov hôr so snehovou vločkou
Na vašej pneumatike môže byť logo pozostávajúce z 3 vrcholov hôr so snehovou vločkou. Ide o symbol troch vrcholkov hôr so snehovou vločkou alebo označenie 3PMSF: najnovší štandard pre zimné alebo snehové pneumatiky. Zaručuje minimálnu úroveň výkonov v zime, pretože existuje objektívny test takto označovaných pneumatík. Toto logo na vašej pneumatike je zárukou, že sa považuje za odporúčané vybavenie na prístup do regulovaných oblastí, ako sú napríklad lyžiarske rezorty.
2 – Označenie M+S
Niektoré pneumatiky vrátane celoročných a zimných pneumatík sú na bočnici označené symbolom M+S. Tieto písmená jednoducho znamenajú slová „Mud“ (blato) a „Snow“ (sneh) a znamenajú, že daná pneumatika je podľa výrobcu „snehovou“ pneumatikou. V prípade pneumatík iba s označením M+S však výkony v zimných podmienkach nepodliehajú regulačnému testovaniu.
Iba pneumatiky s označením „3PMSF“ zaručujú skutočné výkony v zime, pretože boli vyvinuté špeciálne na použitie v snehu a v rámci objektívneho testovania splnili všetky požiadavky.
V prípade zimných certifikovaných pneumatík (M+S alebo 3PMSF) môže byť index rýchlosti nižší ako v prípade originálnych letných pneumatík. Preto ak je to potrebné, musí byť rýchlosť vozidla vhodne obmedzená podľa namontovaných zimných pneumatík. Napríklad v niektorých krajinách, kde môže byť teoretická najvyššia dovolená rýchlosť pre auto nad najvyššou dovolenou rýchlosťou pneumatík, môže platiť povinnosť mať vnútri vozidla štítok uvádzajúci túto nižšiu rýchlosť tak, aby bol pre vodiča jasne viditeľný.
Označenie OE
Niektorí výrobcovia áut vybavujú vozidlá pneumatikami vyvinutými špeciálne podľa ich požiadaviek.
Ide o označenie na pneumatike znamenajúce „Original Equipment“ (originálna výbava), ktoré znamená, že pneumatika bola vyvinutá výrobcom pneumatík a schválená výrobcom vozidla na prvomontáž.
Označenie OE sa týka nielen výrobcu, ale často tiež konkrétneho modelu auta. Tieto pneumatiky sa môžu vzájomne líšiť v aspektoch, ako sú ovládateľnosť, komfort, hlučnosť, a niekedy aj v požiadavkách kladených na prenos hnacej sily a softvérové systémy vozidla. Optimalizovaný je tiež valivý odpor.
Ak bolo vaše vozidlo pôvodne vybavené pneumatikami s označením OE, Michelin odporúča, aby aj náhradné pneumatiky boli verziami so správnym označením OE.
Na obrázku príkladu zodpovedá označenie „AO“ značke Audi, ako môžete vidieť v tabuľke nižšie.
Tabuľka označení OE podľa značky vozidla: