TPMS: systém monitorovania tlaku v pneumatikách
Od 1. novembra 2014 je v Európe povinný (v USA od roku 2007), čo znamená, že ak bolo vaše vozidlo vyrobené po tomto dátume, je systém súčasťou jeho výbavy.
V praxi to znamená, že systém TPMS zobrazuje na palubnej doske úroveň tlaku vzduchu v pneumatikách prostredníctvom indikátora alebo výstražnej kontrolky.
Ako funguje senzor tlaku v pneumatikách?
Systém TPMS funguje v rámci dvoch detekčných systémov: priameho a nepriameho.
Priamy systém
Prostredníctvom priameho systému sa informácie o tlaku hustenia zisťujú v reálnom čase pomocou snímača tlaku, ktorý je umiestnený v pneumatike alebo ventile. Potom sa informácie odosielajú do palubného počítača a zobrazia sa na palubnej doske. V závislosti od vozidla môžu mať rôznu podobu:
Výstražné alebo signálne svetlo
Zobrazenie vozidla s hodnotami tlaku nahustenia pneumatík
Nepriamy systém
V rámci nepriameho systému sa tlak vzduchu v pneumatikách vypočítava systémom monitorovania tlaku v pneumatikách na základe rýchlosti otáčania kolies, ktorú využívajú i systémy ABS (protiblokovací brzdový systém) a ESP (elektronický stabilizačný program).
Rýchlosť otáčania sa zvýši, keď sa priemer kolesa zníži v dôsledku podhustenia. Informácie potom systém TPMS odošle do palubnej dosky.
TPMS: výhody a nevýhody
Výhodou tohto systému je, že vás automaticky upozorní na nesprávny tlak vzduchu v pneumatikách. Mohli by ste sa domnievať, že nemusíte každý mesiac chodiť kontrolovať stav nahustenia pneumatík na čerpaciu stanicu, pretože máte systém TPMS, ktorý vás upozorní, keď bude nutné dofúkať pneumatiky. Takýto postup však neodporúčame.
Systém TPMS má jednu nevýhodu: aktivuje sa, až keď pneumatiky stratia 20 % vzduchu, čo je v priemere približne 0,4 baru.
Prečo je to problém?
Pretože pri takejto hodnote tlaku hustenia sa pneumatika považuje za podhustenú a je známe, že podhustené pneumatiky sa predčasne opotrebúvajú.
Ak sa vaša pneumatika predčasne opotrebuje, budete ju musieť vymeniť skôr než za normálnych okolností. A to znamená náklady navyše.
Hoci je tento indikátor praktický, naďalej odporúčame kontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách raz mesačne, aby ste nemuseli pneumatiky predčasne meniť.
Ako nastaviť systém TPMS?
Nemusíte robiť nič špeciálne, pretože výstražný systém je nastavený na optimálny tlak hustenia pre vaše pneumatiky. Keď začne byť jedna z pneumatík podhustená (t. j. keď je jej tlak menej ako 20 % odporúčaného tlaku hustenia), na palubnej doske sa rozsvieti svetlo. Systém TPMS vám zároveň oznámi, ktorej pneumatiky sa to týka.
Kedy treba znova nakalibrovať systém TPMS?
Ak zvolíte iný rozmer pneumatík, odporúčaný tlak sa môže líšiť od hodnoty pre pôvodné pneumatiky.
V takomto prípade bude musieť odborník znova nastaviť systém TPMS, aby vás systém dokázal upozorniť na každý pokles tlaku aj v rámci novej konfigurácie.
Výmena snímača tlaku hustenia
Teoretická životnosť snímača tlaku hustenia pneumatík je 5 až 7 rokov, ale môže byť nutné vymeniť ho aj skôr.
Dôvodom je to, že snímače tlaku vzduchu v pneumatikách sú vystavené korózii, nárazom a vysokým rýchlostiam pri jazde na diaľnici.
V prípade poruchy sa obráťte na odborníka, ktorý vám chybný snímač tlaku hustenia vymení.