Pri jazde po diaľnici sa rýchlosťou zvyšuje hluk v kabíne, čo samozrejme môže spôsobiť nepríjemný a únavný zážitok z jazdy. Na prekonanie tejto nepríjemnosti vyvinula spoločnosť Michelin technológiu Acoustic a vytvorila tak tiché pneumatiky, ktoré výrazne znižujú hluk vo vozidle, a pritom si uchovávajú maximálne výkony.
Zistite, ak to funguje.
Prečo je v kabíne vozidla počuť hluk?
Aby bolo možné úplne pochopiť účinnosť nášho riešenia, hodí sa vysvetliť, čo je vlastne zdrojom vnímaného hluku. Hluk, ktorý počujete v kabíne, nie je vytváraný pneumatikami. V skutočnosti sú to nerovnosti vozovky, ktoré narážajú na behúň pneumatiky a vytvárajú vibrácie rôzneho stupňa v závislosti na kvalite vozovky, rýchlosti a vozidle.
Pretože je pneumatika dutá a obsahuje stlačený vzduch, funguje ako rezonančná komora, trochu ako bubon s napnutou blanou. V dôsledku toho sa zvuk vibráciou zosilňuje a cestujúci vnútri vozidla počujú nepríjemný bzučivý zvuk, najmä ak je vozidlo poháňané elektrinou, pretože kvôli tichému motoru rušivý zvuk vynikne.
Špeciálna technológia pre tiché pneumatiky
Vyvinuli sme riešenie, ktoré nám umožňuje vytvárať tiché pneumatiky a zvyšovať tak akustický komfort v kabíne vozidla. Technológia MICHELIN Acoustic predstavuje riešenie, ktoré účinne znižuje hluk vo vozidle spôsobený kontaktom pneumatiky s vozovkou.
Výsledkom je výrazné zníženie vnútornej hlučnosti, približne o 20 % (1).
Penové riešenie pre tlmenie hlučnosti.
Na mieru navrhnuté riešenie z polyuretánovej peny znižuje hluk vo vozidle tým, že tlmí zvukovú rezonanciu. Vďaka tomu môžu vodiči a spolujazdci plne využívať hands-free komunikačné súpravy a zároveň pri dlhých cestách natoľko nepodliehať únave. Technológia MICHELIN Acoustic znižuje hlučnosť v kabíne vozidla dokonca i na ceste, kde sa menia jazdné podmienky.
Dezén znižujúci hlučnosť pneumatiky
Hlučnosť spôsobenou kontaktom s vozovkou tlmí nielen táto špeciálna pena, ale taktiež dezén behúňa navrhnutý tak, aby boli pneumatiky tichšie. Pre tento účel používame pri vývoji pneumatiky simulačný nástroj (tzv. nástroj zníženia hlučnosti klavíru), ktorý nám umožňuje študovať správne usporiadanie dezénových blokov.
Prečo?
Pretože dezén s blokmi rovnakej šírky vytvára pri odvaľovaní určitú frekvenciu, a teda aj hluk. Aby sme zamedzili hluku, ktorý vzniká opakovaním zhodného dezénového vzorku, dbáme na to, aby dezénové bloky mali rôznu šírku, a pritom zostali naplno zachované všetky výkony pneumatiky.
Čo znamená hodnota v decibeloch na klasifikačnom štítku pneumatiky?
V spodnej časti klasifikačného štítku pneumatiky je uvedená hodnota v decibeloch.
Je dôležité si uvedomiť, že táto hodnota vyjadruje hluk zvonka vozidla, a nie hladinu vnútornej hlučnosti.
Ktoré pneumatiky MICHELIN majú technológiu Acoustic?
Množstvo peny sa líši podľa typu frekvencií, ktoré je potrebné potlačiť. Ich povaha je úzko spätá s konkrétnym vozidlom. Preto je táto technológia navrhnutá v spolupráci s výrobcami vozidiel. Inými slovami platí, že pneumatiky vybavené technológiou MICHELIN Acoustic sú navrhnuté výhradne ako OE (Original Equipment – originálna výbava), t. j. sú namontované na vozidlá už v okamihu ich nákupu, aby bola zaistená optimálna účinnosť pre príslušné frekvencie. To všetko preto, aby bolo vaše cestovanie príjemnejšie a menej únavné.
Hlučnosť automobilov: sú elektromobily tichšie než vozidlá so spaľovacím motorom?
Právne informácie
(1) Technológia MICHELIN Acoustic znižuje hlučnosť vnímanú vo vnútri vozidla o takmer 20 % (interné meranie vnútornej hlučnosti uskutočnené v roku 2020 na pneumatikách s rozmerom 245/45 R19 obutých na vozidle KIA Cadenza; hladina hluku nameraná v rozsahu 170-230 Hz). Výsledky sa môžu líšiť v závislosti od vozidla, radu a rozmeru pneumatík, rýchlosti a stavu vozovky.