Čo je ventilček pneumatiky?
Ventil pneumatiky je súčasťou každej pneumatiky. Udržuje pneumatiku utesnenú a zabraňuje úniku vzduchu. Používa sa na vstrekovanie vzduchu do pneumatiky, aby bol v nej správny tlak.
Ventilček je súčasťou každej pneumatiky. Udržuje pneumatiku vzduchotesnú a zabraňuje tak, aby z nej unikal vzduch. Slúži na plnenie pneumatiky vzduchom na správnu hodnotu tlaku hustenia.
Ventilček sa skladá z troch častí:
telo z gumy so závitom na zaskrutkovanie čiapočky ventilčeka,
čiapočka ventilčeka,
jadro, ktoré vyzerá ako kovová tyčka a ktoré je uprostred tela (červená časť je tesnenie).
Ventilček musí byť vždy opatrený čiapočkou, aby sa zabránilo úniku vzduchu. Pokiaľ teda zistíte, že na niektorom z vašich ventilčekov čiapočka chýba, je potrebné ho vymeniť.
Kedy je potrebné ventilček pneumatiky vymeniť?
Existujú dve situácie, kedy je nutná výmena ventilčeka.
1 - Pri výmene pneumatiky
Výmena ventilčeka sa robí vždy, keď montujete novú pneumatiku.
Pokiaľ ide o gumový ventilček, odreže sa a nahradí novým.
Ak ide o elektronický ventilček TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), čiže so snímačom tlaku hustenia, nevymieňa sa celý ventilček, ale len tesnenie vo vnútri pre zachovanie vzduchotesnosti.
2 - Keď je ventilček pneumatiky porézny
Pokiaľ dochádza k pomalej strate tlaku vzduchu, môže byť na príčine poréznosť samotného ventilčeka, alebo vo vnútri jadra. Nie je to bežné, ale môže sa to stať.
Táto poréznosť narušuje vzduchotesnosť, spôsobuje abnormálnu stratu vzduchu, a preto vyžaduje výmenu ventilčeka, i keď je pneumatika stále v dobrom stave.
Prečo sa to stáva?
Časť ventilčeka je vyrobená z gumy. Súčasne s tým, ako tento materiál starne, stráca svoje tesniace vlastnosti. Preto sa odporúča, aby sa pri výmene pneumatiky vždy menil i ventilček.
Môže však byť nutné vymeniť ventilček ešte predtým, než pneumatika dosiahne koniec svojej životnosti. Pokiaľ napríklad jazdíte po meste len na krátke vzdialenosti, pneumatika sa opotrebúva málo, ale guma ventilčeka môže v priebehu rokov starnúť a stať sa poréznou. V takom prípade by mal byť nasadený nový ventilček ešte pred výmenou pneumatiky, aby nedochádzalo ku strate tlaku hustenia.
Ako poznáte, že je ventilček pneumatiky porézny?
Tlak vzduchu v pneumatikách sa musí pravidelne kontrolovať.
Pokiaľ pri kontrole nezaznamenáte žiadnu abnormálnu stratu tlaku hustenia, je ventilček stále v poriadku.
Pokiaľ naopak dôjde k abnormálnej strate tlaku hustenia, môže ísť o narušenú vzduchotesnosť ventilčeka (môžu byť však aj iné dôvody, napr. prerazenie pneumatiky).
V takom prípade nechajte pneumatiku skontrolovať odborníkom. Pokiaľ zistí, že je ventilček porézny, zatiaľ čo pneumatika je stále v dobrom stave, vymení len ventilček.

Malý trik, ako zistiť, či je ventil porézny:
Uistite sa, že je čiapočka pevne zaskrutkovaná, a potom pohýbte ventilčekom tam a späť. Ak začujete syčivé zvuky unikajúceho vzduchu, je porézna.
Ventilček môžete pred pohýbaním namočiť mydlovou vodou: pokiaľ dôjde k úniku vzduchu, prejaví sa to ako malé bublinky.
Ako sa vymieňa ventilček pneumatiky?
Postup výmeny ventilčeka vyžaduje dve veci:
Prvou je znalosť, ako na to.
Druhou je mať k dispozícii príslušné vybavenie a stroje, ktoré používajú profesionáli, aby bolo možné pneumatiku demontovať, vymeniť ventilček (alebo vnútorné tesnenie, pokiaľ ide o elektronický ventilček) a vyvážiť koleso na základe merania stroja, ktorý je na to určený.
Bez týchto znalostí a vybavenia môže byť výmena ventilčeka riskantná a predstavuje potom na ceste riziko. Preto odporúčame, aby ste výmenu ventilčeka pneumatiky zverili profesionálovi. Ak chcete nejakého nájsť vo svojom okolí, môžete použiť náš nástroj nižšie: