jauge de profondeur

SPRIEVODCA TLAKOM HUSTENIA PNEUMATÍK PRE DODÁVKY

Tipy a rady pre pneumatiky pre osobné vozidlá, SUV a dodávky

Prečo je tlak hustenia pneumatík pre dodávky dôležitý? Ako poznáte, aký tlak hustenia je správny pre pneumatiky na vašom vozidle? Ako často by ste ho mali upravovať? A akým spôsobom? Pokiaľ vám napadajú niektoré z týchto otázok, ste tu na správnom mieste! Naši odborníci pre vás majú odpovede.

Prečo je tlak hustenia pneumatík pre dodávky dôležitý? 

V priebehu času pneumatika prirodzene stráca tlak hustenia bez ohľadu na to, nakoľko dobre vzduchotesný je ventil. Preto je nutné pravidelne upravovať tlak vzduchu vo všetkých pneumatikách, vrátane prípadného rezervného kolesa. Táto kontrola zároveň pomáha odhaliť akúkoľvek abnormálnu stratu tlaku vzduchu v jednej pneumatike v porovnaní s ostatnými.

Aké sú riziká nesprávneho tlaku hustenia pneumatík pre dodávky?

Pri pneumatike, ktorá je v prevádzke s nedostatočným tlakom hustenia, významne narastá jej teplota, ktorá môže znehodnotiť jej vnútorné časti. Táto degradácia je nevratná a môže viesť k zničeniu pneumatiky s nečakanou celkovou stratou tlaku hustenia.

Následky jazdy s nedostatočným tlakom hustenia v pneumatike sa ukladajú a môžu sa prejaviť až po dlhom čase, dokonca i po úprave tlaku hustenia.

Podhustenie zároveň zvyšuje spotrebu paliva a riziko straty priľnavosti pri akvaplaningu.

Či už pneumatika jazdí prehustená alebo podhustená, opotrebováva sa rýchlejšie a niekedy aj nerovnomerne, čo obvykle vedie k tomu, že sa pneumatika musí predčasne vymeniť. 

Správny tlak hustenia:

  • Bezpečnosť
  • Dlhá životnosť
  • Optimálna spotreba paliva

-0.5 Baru:

  • Kratšia životnosť

-1 Bar:

  • Riziko prasknutia pneumatiky
  • Zvýšená spotreba paliva
  • Zhoršená ovládateľnosť pneumatiky
  • Dlhšia brzdná dráha

Ako často by ste mali kontrolovať tlak hustenia pneumatík pre dodávky?

Tlak hustenia kontrolujte zhruba raz za mesiac. Je dôležité skontrolovať ho aj pred každou dlhou cestou.

Ako upraviť tlak vzduchu v pneumatikách pre dodávky?

Tlak vzduchu v pneumatikách sa meria v jednotkách BAR alebo PSI a je možné ho upraviť pomocou kompresora na čerpacej stanici alebo ručného kompresora, ideálne keď sú pneumatiky studené, čiže nejazdili vôbec alebo prešli len veľmi malú vzdialenosť.

Keď odskrutkujete kryt ventilčeka a nasadíte naň koncovku kompresora, tlakomer ukáže aktuálny tlak hustenia vašej dodávkovej pneumatiky. Pomocou tlačidiel pridávate alebo uberáte vzduch tak dlho, kým nedosiahnete správny tlak hustenia vašich pneumatík.

Pamätajte, že pokiaľ je kontrola uskutočnená po jazde, bude pneumatika zahriata. V takom prípade nikdy nevypúšťajte z pneumatiky vzduch, pretože spolu s teplotou sa zvyšuje i tlak. 

Pneumatiky môžete hustiť kompresorom na hustenie pneumatík na čerpacej stanici

Tlak vzduchu v pneumatikách pre dodávky je možné upraviť pomocou kompresora na čerpacej stanici

Aký tlak hustenia majú mať moje dodávkové pneumatiky?

Michelin radí dodržiavať tlak hustenia odporúčaný výrobcom vozidla.

Obvykle je uvedený z vnútornej strany dverí dodávky na strane vodiča. Niekedy sa nachádza aj na kryte palivovej nádrže.

Môžete sa tiež podívať do nášho on-line nástroja, kde nájdete odporúčaný tlak hustenia pneumatík pre váš typ dodávky.

Je potrebné poznamenať, že pre to isté vozidlo existuje niekoľko odporúčaných tlakov hustenia pneumatík v závislosti od toho, nakoľko je zaťažené. Vzhľadom na podstatu fungovania dodávok, čo znamená časté nakladanie a vykladanie tovaru, ich hmotnosť výrazne kolíše. Preto je potrebné zodpovedajúcim spôsobom upraviť tlak vzduchu v dodávkových pneumatikách.

Pokiaľ svoju dodávku preťažíte bez úpravy tlaku hustenia pneumatík, pneumatiky sa opotrebujú oveľa rýchlejšie a bude nutné ich predčasne vymeniť. Preto vám odporúčame, aby ste sa pred jazdou uistili, že tlak vzduchu v pneumatikách vašej dodávky zodpovedá aktuálnemu zaťaženiu.

Osobitný prípad pneumatík označených „C“

Pneumatiky pre ľahké úžitkové vozidlá majú označenie „C“, čo znamená, že ich kostra bola zosilnená, aby bola schopná odolať vyššiemu zaťaženiu než pri bežnom vozidle (pozri náš článok o zosilnených pneumatikách).

Na bočnici pneumatiky s označením „C“ sú uvedené dva indexy nosnosti: prvý pre jednoduchú montáž (dve pneumatiky na zadnej náprave), druhý pre dvojitú montáž (štyri pneumatiky namontované na zadnej náprave pre lepšie rozloženie záťaže).

Aby tieto zosilnené pneumatiky vydržali vyššiu záťaž než je to pri osobnom automobile, je nutné nahustiť ich na vyšší tlak hustenia, ako odporúča výrobca vozidla.

Pneumatiky s označením „C“ musia byť tiež nahustené na odporúčaný tlak hustenia

Nájdite správny tlak hustenia pneumatík pre vašu dodávku

V našom nástroji môžete uviesť značku, model a ďalšie podrobnosti o svojom vozidle, aby ste zistili tlak hustenia odporúčaný vaším výrobcom.

Ako používať náš nástroj pre tlak hustenia pneumatík?

Tu je príklad: pokiaľ chcete poznať tlak hustenia pneumatík pre dodávku Renault Master, vyberte v poli „Značka“ značku „Renault, potom „Master“ a následne v poli „model“ zodpovedajúci model, rok, objem motora a rozmer pneumatík.

Po overení vašich volieb vás ďalšia stránka informuje o tlaku hustenia predných a zadných pneumatík, ktorý je uvedený v baroch, v časti „Zobraziť podrobnosti o rozmere“. Údaje, ktoré ste vložili, môžete kedykoľvek zmeniť.

Používate nepodporovaný webový prehliadač
Používate webový prehliadač, ktorý nepodporuje zobrazenie tejto webovej stránky. To znamená, že niektoré funkcie nemusia pracovať podľa očakávaní. To môže viesť k zvláštnemu správaniu počas vyhľadávania. Použite alebo aktualizujte/ inštalujte jeden z nasledujúcich webových prehliadačov s cieľom plnohodnotne využívať všetky výhody stránky.