Ako interpretovať indikátor opotrebovania pneumatiky?
Okrem toho uistenie sa, že sú tieto pneumatiky v dobrom stave, je základnou súčasťou pravidelnej údržby auta pre bezpečnú jazdu. Hoci pri hodnotení stavu vašich pneumatík treba zohľadniť viaceré faktory od známok opotrebovania až po stav bočnice, jedným z najdôležitejších je hĺbka dezénu na pneumatikách auta.
KONTROLNÝ ZOZNAM: HLAVNÉ ZNÁMKY OPOTREBOVANIA BEHÚŇA
– Dezén, ktorý nedosahuje zákonom predpísanú minimálnu hĺbku (1,6 mm pre osobné autá)
– Viditeľné trhliny, praskliny alebo rezy v bočnici pneumatiky
– Škvrny alebo strata farby na pneumatike
– Nezvyčajné vydutia alebo deformované časti bočnice, opotrebovanie pneumatiky na vonkajšej strane
– Odkryté alebo poškodené pätné lanko
– Oddelený behúň či iná oddelená časť pneumatiky
Čo je indikátor opotrebovania pneumatiky?
Indikátory opotrebenia behúňa sú značky rovnomerne rozložené pozdĺž behúňa pneumatiky, ktoré vám umožňujú zistiť, do akej hĺbky je behúň opotrebovaný. Na pneumatikách MICHELIN pre osobné autá je na pneumatikách vyrazená postavička panáčika Michelin, aby sa dalo ľahko vidieť umiestnenie indikátorov hĺbky dezénu pneumatiky. Takto môžete pri kontrolovaní pneumatík rýchlo rozoznať, či nie je dezén opotrebovaný až príliš.
Na najnovších pneumatikách Michelin môžete nájsť aj iné typy inovatívnych indikátorov opotrebovania behúňa, napr. Wear2Check.
Keď sa pneumatika opotrebuje až na úroveň indikátora opotrebovania pneumatiky, dezén dosiahol zákonný limit opotrebovania dezénu 1,6 mm a pneumatika sa musí vymeniť.
Ako môžem skontrolovať hĺbku dezénu svojej pneumatiky pomocou indikátora opotrebovania pneumatiky?
Zaistite si ľahký prístup k pneumatikám tak, že zaparkujete na rovnej ploche na širokom, otvorenom priestore s obmedzenou premávkou, napríklad doma alebo na parkovisku. Vypnite motor a uistite sa, či je zatiahnutá ručná brzda.
Vyhľadajte indikátory opotrebovania behúňa pneumatiky, aby ste vedeli, či ste dosiahli zákonný limit hĺbky behúňa. Ak je to nutné, použite na presné zmeranie aktuálnej hĺbky dezénu na to určený hĺbkomer . Ide o jednoduchý nástroj na meranie hĺbky dezénu pneumatík. V prípade nerovnomerného opotrebovania kontrolujte na viacerých miestach, po celej pneumatike.
Pri tejto príležitosti je zároveň vhodné prezrieť všetky pneumatiky, či nevykazujú známky opotrebovania uvedené v kontrolnom zozname vyššie – opotrebovanie pneumatík sa môže prejavovať v mnohých rôznych podobách vrátane miest pozdĺž stredu a v izolovaných bodoch.
Pneumatiky by ste tiež mali pravidelne dať skontrolovať odborníkovi, ktorý môže hľadať známky poškodenia a opotrebovania vo vnútri pneumatiky, ale aj ju skontrolovať zvonka.
Pozrite si tiež náš článok o kontrole behúňa pneumatík.
Kedy by som mal vymeniť pneumatiky?
Môže sa síce javiť ako dobrý nápad vymeniť pneumatiky vtedy, keď sa začnú opotrebúvať a pred dosiahnutím zákonného limitu hĺbky dezénu pneumatík, ale je to drahé, zbytočné a môže to nepriaznivo vplývať na životné prostredie. Spoločnosť Michelin preto neustále inovuje s cieľom ponúkať pneumatiky, ktoré možno bezpečne používať čo najdlhšie, až do dosiahnutia zákonného limitu opotrebovania dezénu. Vďaka tomu, že pneumatiky MICHELIN sú vyrobené tak, aby poskytovali dlhotrvajúce výkony, splňujú nároky na vynikajúcu životnosť i výkony od prvého do posledného kilometra.
Keď však pneumatiky dosiahnu hĺbku dezénu 1,6 mm, je dôležité ich čo najskôr vymeniť, aby sa zabezpečila maximálna bezpečnosť na cestách, ale aj preto, aby to bolo v súlade so zákonom. Ak máte v súvislosti so svojimi pneumatikami nejaké obavy alebo sa obávate, že sa opotrebúvajú príliš rýchlo, čo najskôr ich nechajte skontrolovať odborníkom.
Aké sú riziká jazdy s malou hĺbkou dezénu pneumatiky?
Hoci je normálne, že sa dezén pneumatiky časom opotrebováva a stáva sa plytším, pravidelným kontrolovaním dezénu sa môžete vyvarovať potenciálnym problémom, a to hlavne vtedy, keď zistíte, že sa vaše pneumatiky opotrebúvajú nerovnomerne či príliš rýchlo.
Ak máte na pneumatikách príliš málo dezénu, môžu byť na ceste málo priľnavé, čo by mohlo potenciálne ohroziť vás a iných motoristov. Obzvlášť problematické je to pri mokrom počasí, keď potrebujete mať na ceste čo najväčšiu priľnavosť, aby ste udržali kontrolu nad vozidlom a minimalizovali riziko akvaplaningu.
Jazda s opotrebovanými pneumatikami, t. j. s hĺbkou dezénu pod zákonným minimom 1,6 mm, sťažuje šoférovanie, pretože auto má zhoršenú schopnosť držať sa na ceste. Takáto jazda je nezákonná a môže viesť k pokute.
Sú nejaké bežné príčiny predčasného opotrebovania dezénu pneumatík?
Je dôležité pamätať na to, že tiež existujú rôzne typy opotrebovania dezénu pneumatík podľa príčiny. Tu je kompletný prehľad bežných príčin a rôznych typov predčasného opotrebovania dezénu pneumatík:
• Podhustená pneumatika : vytvára nerovnomerné opotrebovanie pneumatiky na vonkajších stranách pneumatiky
• Prehustená pneumatika: spôsobuje predčasné opotrebovanie dezénu v strede pneumatiky
• Nesprávne nastavenie odklonu kolies: spôsobuje, že pneumatika sa opotrebúva buď na vnútornom, alebo vonkajšom ramene
Keď sa tak stane, zájdite do najbližšieho servisu a vyhľadajte radu odborníka.
Čo môžem urobiť v rámci prevencie opotrebovania dezénu pneumatiky a predĺženia životnosti mojich pneumatík?
Ako vodič máte v skutočnosti pomerne veľkú kontrolu nad rýchlosťou opotrebovania vašich pneumatík. Preto je dôležité mať počas jazdy na pamäti niekoľko základných faktorov, aby vaše pneumatiky vydržali čo najdlhšie.
Jedným z kľúčových prvkov je zabezpečiť správny tlak hustenia pri danej záťaži auta a neprekročiť maximálnu nosnosť odporúčanú výrobcom, pretože to môže vaše pneumatiky vystaviť zbytočne veľkému tlaku. Tieto informácie nájdete uvedené na ventile palivovej nádrže, na štítku na dverách vodiča, v príručke k autu alebo v návode výrobcu auta.
Počas jazdy nebrzdite prudko ani nezrýchľujte príliš rýchlo, a tiež neprechádzajte rýchlo cez prekážky, ktoré môžu mať vplyv na vaše pneumatiky, ako sú výmole, retardéry a obrubníky. Napokon by ste mali pravidelne kontrolovať stav svojho auta a uistiť sa, že sú pneumatiky správne nahustené a že aj kolesá majú správnu geometriu.