Nájdite predajcov

Môžu sa kombinovať rôzne pneumatiky?

Môžete na prednú a zadnú nápravu namontovať rôzne pneumatiky? Môžete kombinovať rôzne značky pneumatík? Môžete mať na tej istej náprave pneumatiky s rôznou zvyšnou hĺbkou behúňa? Nie je jednoduché sa v tom zorientovať, ale MICHELIN vám pomôže pochopiť, čo je možné a čo nie.

1 - Montáž rôznych pneumatík na PREDNEJ a ZADNEJ náprave

Môžu mať predné a zadné pneumatiky rôznu mieru opotrebovania?

Pneumatiky na prednej a zadnej náprave sa opotrebúvajú inou rýchlosťou. Keď si kúpite nové auto alebo vymeníte všetky štyri pneumatiky naraz, pri vozidle s pohonom predných kolies majú predné pneumatiky tendenciu opotrebovávať sa rýchlejšie než zadné pneumatiky. Preto je normálne mať na predných a zadných pneumatikách rozdielnu hĺbku behúňa. Zákon to nezakazuje, pokiaľ sa nedosiahnu indikátory opotrebovania.

Výmena dvoch nových pneumatík: mali by ste ich nasadiť na prednú alebo zadnú nápravu?

Pneumatiky s hlbšou vzorkou na zadnej náprave poskytujú lepšiu ovládateľnosť, priľnavosť za mokra a odvádzajú vodu, čím pomáhajú zabrániť pretáčavosti a strate stability vozidla na mokrom povrchu.

Pneumatiky s hlbšou vzorkou na prednej náprave môžu zlepšiť brzdné výkony v priamom smere na mokrej vozovke a skrátiť brzdnú dráhu.

Pokiaľ sa vymieňajú len dve pneumatiky, MICHELIN všeobecne odporúča, aby boli namontované na zadnú nápravu, pokiaľ to opačným spôsobom neodporučí odborník v pneuservise alebo to inak nepreferuje spotrebiteľ.

Môžu sa na prednú a zadnú nápravu namontovať pneumatiky rôznych značiek?

Žiadny zákon tomu nebráni. Môžete napríklad na prednú nápravu namontovať pneumatiky MICHELIN a na zadnú nápravu pneumatiky inej značky.

Môžu sa na prednú a zadnú nápravu namontovať pneumatiky rôznych dezénov?

Už vieme, že je možné na prednú a zadnú nápravu nasadiť pneumatiky rôznych značiek. Je ale zároveň možné namontovať vpredu a vzadu pneumatiky tej istej značky s rozdielnym dezénom.

Môžu sa kombinovať zimné a letné pneumatiky na prednej a zadnej náprave?  

Zákon to nezakazuje, ale odborníci z Michelinu to rozhodne neodporúčajú. Prečo? Pretože cestné a poveternostné podmienky môžu spôsobiť, že sa také pneumatiky správajú odlišným spôsobom.

Pokiaľ napríklad dáte letné pneumatiky na prednú nápravu a zimné pneumatiky na zadnú nápravu, zaistia vám vaše zadné pneumatiky v zime dobrú priľnavosť a vy nebudete riskovať šmyk.

V lete to ale bude naopak: letná pneumatika poskytne na suchej vozovke lepšiu priľnavosť a pri zimných pneumatikách na zadnej náprave bude hroziť „pretáčavosť“. K pretáčavosti dochádza, keď auto zatáča viac, než mu prikazuje volant. Ide o začiatok šmyku.

Z tohto dôvodu sa neodporúča montovať na prednú a zadnú nápravu pneumatiky pre rôzne ročné obdobia. Pokiaľ to ale predsa len učiníte, je vhodnejšie použiť letné pneumatiky vpredu a celoročné alebo zimné pneumatiky vzadu.

2 - Montáž rôznych pneumatík na tej istej náprave

Môžu sa na tú istú nápravu montovať pneumatiky rôznych značiek, dezénov, miery opotrebovania a pre rôzne ročné obdobia?

Zákon to všeobecne zakazuje.

Na tej istej náprave by mali byť pneumatiky dokonca rovnakého modelu. Existuje však určitá tolerancia, pokiaľ je použitie len dočasné. Napríklad pokiaľ máte defekt a poruke rezervné koleso. V takom prípade by ste mali čo najskôr zájsť k odborníkovi, aby vám pneumatiku vymenil.

clcyynchn0ksg01llulkx9r08 tips and advice 5 full clcyypg870ktx01lljsvszj9j tips and advice 6 full clcyyqab40l3201k7vjb774xh tips and advice 4 full clcyyr2jk0kdq01iu9ogw9dyn tips and advice 7 full

Prečo je to zakázané?

Je to otázka rozmerov. Jednotliví výrobcovia pracujú pri rôznych modeloch pneumatík s odlišnými priemermi. Pokiaľ teda na tú istú nápravu nasadíte rôzne pneumatiky, môže sa ich obvod líšiť, čo môže zabrániť správnemu fungovaniu elektronického stabilizačného programu ESP (Electronic Stability Program), rovnako ako viesť k chybám v nepriamom meraní tlaku hustenia.

Ak obvod pneumatík na ľavej a pravej strane nie je zhodný, je rýchlosť ich otáčania odlišná. Senzor tak zhodnotí, že pneumatika je podhustená, a pošle výstrahu. Ďalším dôsledkom môže byť ťahanie vozidla na jednu stranu vozovky alebo odlišná reakcia na pokyny riadenia na mokrej vozovke podľa toho, či odbočujete vľavo alebo vpravo.

Rôzne hĺbky behúňa na ľavej a pravej strane: mám vymeniť obe pneumatiky, ak mám prepichnutú pneumatiku?

Pokiaľ máte prepichnutú pneumatiku, váš mechanik ju opraví, ak to bude možné, alebo ju vymení za novú.

Pokiaľ medzi hĺbkami behúňa pneumatík nie je príliš veľký rozdiel, vymení len prázdnu pneumatiku. V opačnom prípade odporučí výmenu oboch pneumatík.

Miešanie pneumatík na 4x4

Vplyv kolies na diferenciál

Pri zatáčaní sa vnútorné koleso otáča pomalšie než vonkajšie koleso, pretože polomer oboch oblúkov nie je rovnaký. To je dôvod, prečo diferenciál otáčania kolies reguluje a zabraňuje tomu, aby obe kolesá v zákrutách bežali rovnakou rýchlosťou.

Pneumatiky pre vozidlá 4x4 sú navrhnuté s iným odvaleným obvodom na prednej a zadnej náprave.

Vozidlá 4x4 sú vybavené diferenciálom, ktorý riadi rozloženie sily vysielanej na prednú a zadnú nápravu podľa týchto rôznych odvalených obvodov.

Pokiaľ na svoje vozidlo 4x4 namontujete pneumatiky rôznych obvodov, ktoré nie sú pre dané vozidlo určené, funkčnosť diferenciálu sa naruší a nebude už schopný regulovať rýchlosť otáčania kolies. Preto je nutné dodržiavať odporúčania výrobcu pneumatík pre tento typ vozidla. Pred montážou pneumatík s rôznou mierou opotrebovania na prednú a zadnú nápravu vozidla 4x4 taktiež radíme skontrolovať odporúčania výrobcu vozidla.

V prípade pochybností sa obráťte na odborníka.

Nájdite si ideálnu pneumatiku
Vyhľadávanie pneumatík
Vyhľadávanie pneumatík