
Čo robiť s prázdnou pneumatikou?
Čo robiť s prázdnou pneumatikou?
Ak máte prázdnu pneumatiku, dôvody môžu byť rôzne. Strata tlaku hustenia je často dôsledkom prepichnutiu pneumatiky alebo poškodenia bočnice pneumatiky, ale mohol by to byť aj unikajúci vzduch v mieste ventilu, uzáveru ventilu, či dokonca kontaktu kolesa s pneumatikou. Čo by ste teda mali robiť pri uniknutí vzduchu z pneumatiky?
Poďme sa na to podívať bližšie.
Príčinou prázdnej pneumatiky môže byť jej prepichnutie . Defekt mohol byť spôsobený klincom, ostrým cudzím predmetom, cez ktorý ste prešli, nárazom do bočnice alebo neutesneným ventilom.
Príznaky, že môžete mať prepichnutú pneumatiku:
● Pomalé alebo ťažkopádne reakcie
● Zjavný odpor vo vozidle pri pomalom valení
● Neustále ťahanie do jedného smeru
● Vyššia hlučnosť jednej pneumatiky pri odbočovaní
● Výstraha systémom monitorovania tlaku v pneumatikách
● Pri približovaní sa k vozidlu sa zdá, že nestojí rovno
● Pneumatika dotýkajúca sa zeme vyzerá viac deformovane
V takom prípade sa odporúča pneumatiku prezuť (alebo ju dať prezuť) a prasknutú pneumatiku ukázať odborníkovi.
Nie. Akýkoľvek defekt pneumatiky bez ohľadu na veľkosť musí skontrolovať kvalifikovaný odborník. Nie je bezpečné opäť nahustiť poškodenú pneumatiku, pretože riskujete prasknutie pneumatiky a s tým súvisiace rýchle vypustenie, kým ste v jej blízkosti. Jazda s poškodenou pneumatikou môže vystaviť vás, vašich cestujúcich a iných účastníkov cestnej premávky ohrozeniu, pretože ovládanie auta môže byť iné ako obvykle a pneumatika môže prasknúť.
5 najväčších miest na Slovensku
Malé poškodenie dezénu, mimo ramien a bočnice pneumatiky, možno často opraviť.
No ak kdekoľvek blízko bočnice alebo na nej vznikne prepichnutie či trhlina, malé opravy nie je možné uskutočniť. V takýchto situáciách, aby sa zaistila funkčnosť pneumatiky, treba pristúpiť k oprave bočnice, označovanej ako veľká oprava. Tým sa zaistí, aby bola bočnica dostatočne spevnená, pričom si zachová pružnosť. Tento druh opravy pneumatiky auta sa často neoplatí a nie všetci predajcovia pneumatík majú potrebné vybavenie.
Preto môže byť výhodnejšie vymeniť pneumatiku za novú.
Opravy pneumatík auta by mali vykonávať iba kvalifikovaní technici. Opravár môže odmietnuť opravu vašich pneumatík z rôznych dôvodov, napríklad ak má podozrenie, že vozidlo jazdilo s podhustenou pneumatikou.
Môže existovať celý rad ďalších dôvodov, prečo nemusí byť možná oprava pneumatiky. Ak si všimnete čokoľvek z ďalej uvedeného, vaša pneumatika nie je na opravu vhodná a treba ju namiesto toho vymeniť:
● Menej ako 1,6 mm hĺbka dezénu v stredovej časti behúňa v ¾ jeho šírky.
● Poškodená alebo oslabená pätka či kostra vrátane vnútornej korózie spôsobenej vniknutím vlhkosti cez priepichy
● Stará guma
● Viaceré predchádzajúce defekty
V tomto prípade môže ísť o neutesnený ventil alebo koleso, prípadne môžu vaše pneumatiky vyžadovať pravidelnejšiu údržbu. Je prirodzené, že pneumatiky časom stratia trocha tlaku hustenia. V rámci bežného monitorovania je možné pravidelne dohusťovať pneumatiky za predpokladu, že tlak neklesol natoľko, aby poškodil pneumatiku.
Odporúča sa kontrolovať hodnoty tlaku hustenia pneumatík aspoň raz za mesiac a pred dlhými cestami. Takýmto monitorovaním tiež zistíte, či došlo k zmene rýchlosti straty tlaku hustenia, čo by si mohlo vyžadovať preskúmanie.
Ak sa však o to nebudete zaujímať, mohla by strata tlaku v konečnom dôsledku viesť k výraznému podhusteniu, čo predstavuje niekoľko rizík:
● Podhustenie skracuje životnosť behúňa celkovým zvýšením rýchlosti opotrebovania, ale predovšetkým na vonkajších okrajoch (alebo ramenách) pneumatiky.
● Podhustenie môže tiež spôsobiť prílišné deformácie a prehrievanie, čo zvyšuje rýchlosť opotrebovania gumy, ale tiež to oslabuje kostru pneumatiky.
● Podhustenie môže ovplyvňovať ovládateľnosť a výkony, napríklad pri intenzívnom brzdení, hlavne za mokrého počasia.
● Podhustenie zvyšuje spotrebu paliva zvyšovaním valivého odporu pneumatík, čo znamená častejšie zastávky na čerpacích staniciach a vyššie náklady na palivo.
Ak sa chcete vyhnúť týmto problémom, je dôležité pravidelne kontrolovať tlak hustenia pneumatík bez ohľadu na typ vozidla, ktoré šoférujete.
Pneumatiky Michelin s technológiou Selfseal® predchádzajú strate tlaku hustenia v dôsledku prepichnutia behúňa a okamžite utesnia prieniky s priemerom menším ako 6 mm. To pneumatiku ochráni na obmedzenú dobu, kým bude možné defekt opraviť.
Pneumatiky MICHELIN ZP sú identifikované logom ZP na bočnici. Majú spevnenú bočnicu, ktorá po obmedzenú dobu znesie zaťaženie v prípade straty tlaku hustenia.
S pneumatikou MICHELIN ZP môžete pokračovať v jazde, ale len pri maximálnej rýchlosti 80 km/h do maximálnej vzdialenosti 80 km, aby ste mohli vyhľadať predajcu, ktorý vám pneumatiku opraví alebo vymení. Ak došlo k defektu viacerých pneumatík, nemali by ste pokračovať v jazde.
Zistite viac o Runflat pneumatikách.