electric car winter tyres

Potrebujú elektrické vozidlá zimné pneumatiky?

Tipy a rady pre pneumatiky pre osobné vozidlá, SUV a dodávky

Pri výbere pneumatík je treba vždy brať do úvahy špecifické vlastnosti elektrických vozidiel. Platí to však aj pri výbere zimných pneumatík? A sú vlastne zimné pneumatiky pre tento typ vozidla povinné? Potrebujú elektrické vozidlá špeciálnezimné pneumatiky? Ktoré sú najlepšie pneumatiky na zimu pre elektrické vozidlá? Ktoré pneumatiky MICHELIN sú zárukou bezpečnosti, ekologickosti a pohodlia pri jazde elektromobilom v zime? V tomto článku sa dozviete odpovede na všetky dôležité otázky o zimných pneumatikách pre elektrické vozidlá.

V čom sa odlišujú pneumatiky pre elektrické vozidlá a pneumatiky pre bežné autá so spaľovacím motorom?

Pri vývoji pneumatík pre elektromobily musíme prihliadať na rozdiely medzi elektrickými a bežnými vozidlami (so spaľovacím motorom). V závislosti od typu vozidla, štýlu jazdy, prostredia a podmienok na ceste sa môže výkonnosť pneumatík v prípade elektrického a bežného vozidla líšiť.

Elektrické vozidlá majú ťažkú batériu, a preto na nich musia byť namontované pneumatiky, ktoré zvládnu mimoriadne zaťaženie. Zatiaľ čo batéria elektromobilu uchováva energiu, elektrický motor poskytuje okamžitý krútiaci moment i úplné ticho vo vnútri vozidla. Keď v elektrickom aute šliapnete na plynový pedál, okamžite dosiahnete 100 % výkonu vozidla. Znamená to, že prenos zaťaženia je oveľa intenzívnejší ako pri vozidle so spaľovacím motorom, čo má vplyv na opotrebúvanie pneumatík.

Ďalší faktor, z ktorého vyplýva rozdiel medzi pneumatikami pre elektrické vozidlá a pneumatikami pre bežné autá, je hlučnosť. Bez hluku spaľovacieho motora je hlučnosť pneumatík elektromobilu, ktorú vydávajú pri kontakte s vozovkou, oveľa výraznejšia. Preto musia výrobcovia vytvárať  oveľa tichšie pneumatiky. Vďaka tomu sa znižuje hlučnosť vnímaná v interiéri vozidla.

Existujú však i pneumatiky, ktoré je možné použiť v prípade elektrických i bežných vozidiel.

Potrebujú elektrické vozidlá zimné pneumatiky? 

Hoci sa elektromobily líšia od vozidiel so spaľovacím motorom, potreba zimných pneumatík zostáva. Keď teda teplota klesne pod 7 stupňov Celzia a konštantne sa drží na takejto alebo nižšej hodnote, je čas na výmenu pneumatík. Zimné pneumatiky sú dôležitým predpokladom bezpečnosti vás i vašich spolujazdcov. Najlepšie zimné pneumatiky pre elektrické vozidlá zachovávajú pružnosť a môžu skrátiť brzdnú dráhu až o viac ako polovicu.

Ak hľadáte výkonné zimné pneumatiky, určite vám budú vyhovovať pneumatiky MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV alebo MICHELIN Pilot Alpin PA4, ktoré sú skvelými zimnými pneumatikami pre elektrické vozidlá. Tieto pneumatiky boli navrhnuté a schválené prémiovými výrobcami vozidiel a poskytujú dlhodobú kontrolu nad riadením a priľnavosť na zasnežených, mokrých i suchých cestách. Skracujú brzdnú dráhu na cestách v zime a zároveň znižujú spotrebu energie vďaka nižšiemu valivému odporu. To všetko prispieva k slobodnejšiemu používaniu vášho elektromobilu. Pneumatiky zohľadňujú tiež vyššiu hmotnosť a krútiaci moment elektrických vozidiel a poskytujú ideálnu odolnosť behúňa proti opotrebovaniu (1), ako aj hlavné bezpečnostné charakteristiky.

V prípade „menších“ elektrických vozidiel, ako je BMW i3 alebo Renault Zoé, môžete staviť na pneumatiky MICHELIN Alpin 6, ktoré sú vhodné do drsného zimného počasia. Napríklad agentúra ADAC im udelila veľmi dobré hodnotenie a spoločnosť MICHELIN vďaka nim v rokoch 2020 a 2021 získala ocenenie pre výrobcov zimných pneumatík, udeľované časopisom Autobild. Tieto pneumatiky vám zaistia dlhotrvajúci brzdný výkon  a záber na snehu (2).

Elektrické vozidlá je tiež možné vybaviť pneumatikami MICHELIN CrossClimate², ktoré sú európskou špičkou v kategórii celoročných pneumatík (3). S pneumatikami MICHELIN CrossClimate² ušetríte čas i peniaze a navyše si môžete nechať tie isté pneumatiky po celý rok, a pritom jazdiť bezpečne za každého počasia. Druhá generácia pneumatík MICHELIN CrossClimate² je už homologovaná pre čisto elektrické vozidlá, ako napríklad Volvo XC40. K dispozícii je tiež pre Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4 a v roku 2022 k nim pribudne i Volkswagen ID3.

V drsnejších zimných podmienkach sú vynikajúcou voľbou pneumatiky MICHELIN X-ICE SNOW alebo zimné pneumatiky s hrotmi MICHELIN X-ICE NORTH 4. Pneumatika MICHELIN X-Ice North 4 poskytuje dokonalú kontrolu nad vozidlom na ľade, pretože technológia tohto radu pneumatík s hrotmi zabezpečuje lepší brzdný výkon a priľnavosť  na zľadovatenom povrchu. Poskytuje tiež vynikajúce brzdné vlastnosti a zrýchlenie na snehu, ako aj lepší valivý odpor než pneumatika predchádzajúcej generácie (4).  Okrem toho sa vďaka využitiu matematického algoritmu pri umiestnení hrotov pneumatiky pýšia príjemne nízkou hlučnosťou na to, že ide o pneumatiku s hrotmi. Ak sú však pre vás úroveň hlučnosti a pohodlie mimoriadne dôležité, môžete radšej siahnuť po pneumatikách bez hrotov. 

Prečo zvoliť MICHELIN pneumatiky na zimu pre elektrické vozidlá?

Spoločnosť Michelin vyvíja zimné pneumatiky s najvyššími štandardmi pre všetky typy vozidiel. Elektrické vozidlá môžu mať vyššie nároky na výkon pneumatík v 3 hlavných oblastiach: opotrebovanie, dojazd a hlučnosť. Značka Michelin ponúka rozsiahly sortiment zimných pneumatík, ktoré spĺňajú tieto špecifické potreby a zároveň poskytujú potrebnú mobilitu a bezpečnosť pre jazdu v zime. Vďaka tomu pri značke MICHELIN nájdete tie najlepšie  zimné pneumatiky pre elektrické vozidlá.

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Opotrebovanie. Zimné pneumatiky Michelin poskytujú dlhodobú odolnosť proti opotrebovaniu, a platí to aj o našich najnovších modeloch: MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North a MICHELIN Pilot Alpin 5.  Keďže elektrické vozidlá sú ťažšie ako bežné, spoločnosť Michelin ponúka mnoho rozmerov zimných pneumatík prispôsobených vyššiemu zaťaženiu.
     
  • Dojazd. Spoločnosť Michelin stojí už viac ako 3 desaťročia na čele vývoja technológie pre nízky valivý odpor. Priekopnícka pneumatika MICHELIN GreenX šetriaca energiu bola uvedená na trh už v roku 1992. Odvtedy Michelin neustále pracuje na znižovaní valivého odporu pneumatík.  Napríklad pri pneumatikách MICHELIN X-Ice Snow bol valivý odpor znížený o 9 % v porovnaní s pneumatikami predchádzajúcej generácie (5).
     
  • Hlučnosť.  Zimné pneumatiky MICHELIN sa pýšia technológiou Piano s dezénom s nízkou hlučnosťou.  MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5 a MICHELIN Latitude Alpin sa takisto vyznačujú mimoriadne nízkou úrovňou hlučnosti.  Vďaka tomu ide o ideálne modely pre elektromobily.

 

Možno teda povedať, že spoločnosť Michelin v súčasnosti ponúka bohatý sortiment pneumatík, ktoré dokážu splniť náročné požiadavky elektrických vozidiel a ich majiteľov. 

Ako vybrať správne pneumatiky na zimu pre elektrické vozidlá?

Výber najlepších zimných pneumatík pre elektrické vozidlá je rovnako dôležitý ako v prípade bežných vozidiel.  Treba pritom vziať do úvahy výkonnosť pneumatík na snehu a ľade (teda záber, brzdný výkon), dostupnosť pneumatík, záruku, cenu a ďalšie faktory. Pri vyberaní pneumatík na zimu pre elektromobily však treba zohľadniť aj ďalšie aspekty, ako sú dojazd, hmotnosť, krútiaci moment a hlučnosť, ako už bolo uvedené vyššie. 

Ak jazdíte elektrickým vozidlom a záleží vám na celkovom dojazde auta, budú pre vás ako stvorené jedny zo zimných pneumatík pre elektrické vozidlá značky MICHELIN, ktoré sa vyznačujú nízkym valivým odporom. Elektromobily sú ťažšie než bežné vozidlá, čo znamená, že si musíte vybrať pneumatiky, ktoré bezpečne zvládnu vyššie zaťaženie.  Potrebné informácie nájdete v návode na obsluhu vozidla alebo na informačnej nálepke na dverách vozidla na strane vodiča. Okrem toho elektrické vozidlá zvyčajne majú vyšší krútiaci moment a väčšie zrýchlenie než bežné autá, čo môže prispievať k výraznejšiemu opotrebúvaniu pneumatík. Ak chcete, aby sa výkon zimných pneumatík zachoval počas viacerých sezón, siahnite po zimných pneumatikách Michelin, ktoré vášmu elektromobilu poskytnú dlhodobé výkony.   

Pneumatiky do značnej miery ovplyvňujú chovanie vozidla, preto je dôležité obuť najlepšie zimné pneumatiky pre elektrické vozidlá. Jazda v zime je náročnejšia bez ohľadu na to, aké vozidlo šoférujete, preto je nevyhnutné zvoliť prémiové zimné pneumatiky, ktoré poskytujú vynikajúce výkony v zimných podmienkach, bezpečnosť i mobilitu. Zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby dosahovali výnimočný výkon v každých poveternostných podmienkach počas zimy, bez ohľadu na to, či je na cestách voda, čľapkanica, sneh alebo ľad. Zlepšujú tiež priľnavosť a výkon vozidla v takýchto podmienkach a skracujú brzdnú dráhu. To prispieva k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Platí pritom, že ideálne zimné pneumatiky pre elektrické vozidlo možno nájsť aj v sortimente pneumatík na zimu pre bežné vozidlá. 

Ako chrániť pneumatiky na elektrickom vozidle?

„Rovnako ako pri každom type pneumatík, aj pneumatiky pre elektromobily môžete chrániť dvomi spôsobmi, a tým optimalizovať ich životnosť: údržbou a štýlom jazdy.

Údržba pneumatík pre elektrické vozidlá zahŕňa monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách, geometrie a opotrebovania.

Tlak hustenia zimných pneumatík pre elektromobily je takisto významný faktor, ktorý ovplyvňuje priemernú vzdialenosť, ktorú elektrické vozidlo dokáže prejsť. Jazda s podhustenými zimnými pneumatikami spôsobuje nadmernú spotrebu elektriny, pretože pneumatiky potrebujú na valenie viac energie. A okrem toho, nesprávne nahustené zimné pneumatiky môžu zapríčiniť ich predčasné opotrebovanie. Nezabudnite, že vozidlá majú štítok od výrobcu, na ktorom je uvedený odporúčaný tlak hustenia pre konkrétne rozmery pneumatík. Nájdete na ňom tiež odporúčania týkajúce sa kontroly tlaku hustenia podľa toho, či je vozidlo zaťažené alebo nie.

Ekologická jazda je pojem, s ktorým sa v týchto dňoch stretávame čoraz častejšie, a má to dobrý dôvod. Cieľom je znížiť spotrebu energií, pričom správny štýl jazdy nielenže maximalizuje dojazd elektrického auta, ale optimalizuje aj vlastnosti a výkon pneumatík pre elektrické vozidlá.

Existujú nejaké odporúčania na jazdu v zime s elektrickým vozidlom? 

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

V prípade elektromobilov treba v prvom rade brať do úvahy skutočnosť, že tieto vozidlá sú zvyčajne ťažšie než bežné autá. Príčinou sú batérie s vysokou hmotnosťou. Na rovnakej ceste a s rovnakými pneumatikami potrebujú ťažšie vozidlá  spravidla viac času na spomalenie. Týka sa to najmä jazdy v zime, keď môžu byť cesty pokryté ľadom a snehom. Vodiči elektromobilov musia dodržiavať väčšiu vzdialenosť od áut pred sebou a vyhradiť si väčšiu brzdnú dráhu a viac času na zastavenie. Samozrejme, pomôcť by malo používanie najlepších zimných pneumatík pre elektrické vozidlá, ako sú pneumatiky MICHELIN® X-Ice SNOW, ktoré sú navrhnuté na kratšiu brzdnú dráhu.

Elektrické vozidlá majú tiež veľký krútiaci moment, preto môže ľahšie dôjsť k preklzu pneumatík. Kontrolu nad vozidlom si môžete udržať pomocou pozvoľnej akcelerácie a plynulého ovládania volantu. Prudké pohyby naopak riziko preklzávania pneumatík zvyšujú. Ak si chcete zachovať alebo dokonca zvýšiť sebadôveru počas jazdy elektromobilom v zime, nezabudnite si osvojiť a uplatňovať hladké zrýchľovanie a riadenie vozidla.

Elektrické vozidlá väčšinou majú odlišné možnosti regeneratívneho brzdenia (regenerácie). Keď uvoľníte plynový pedál, vozidlo môže rýchlejšie spomaliť a batéria sa rýchlejšie dobije, alebo spomalí hladšie a batéria sa nedobije tak rýchlo. Ak zvolíte agresívnejší režim regenerácie, bude fungovať trochu ako brzdy. Ak sú podmienky klzké, pri príliš prudkom spomalení by ste mohli stratiť kontrolu nad vozidlom. Na to treba dbať najmä pri jazde do zákrut. Vždy preto spomaľujte postupne a v okamihu, keď idete rovno.  Ďalšie podrobnosti o brzdení v zákrutách si prečítajte v našich tipoch na bezpečnú jazdu v zime

Kde zabezpečiť servis zimných pneumatík pre elektrické vozidlá?

Odporúčame obrátiť sa na predajcu pneumatík, ktorý vám zabezpečí odborný servis elektromobilu s použitím správneho vybavenia. Každý predajca Michelin i predajca, kde ste si zakúpili svoje elektrické vozidlo, bude vhodnou voľbou.

Máte prázdnu pneumatiku? Síce je možné namontovať rezervnú pneumatiku aj doma, ľahšie, bezpečnejšie a oveľa rýchlejšie však je, keď túto úlohu zveríte odborníkovi. Vždy však majte v aute poruke vhodnú výbavu pre prípad núdze. 

map search desktop

Nájdite predajňu pneumatík blízko vás do niekoľkých sekúnd

Hľadať podľa
Adresa, mesto alebo PSČ
Car
  • Car
  • Motorbike
Nájdi ma
Vyhľadať

Právne upozornenia

(1) Externé testy, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnilo testovacie centrum DEKRA v marci a apríli 2018 na pneumatikách CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 a Nokian WRA4 s rozmerom 225/40 R18, ktoré boli obuté na vozidle Volkswagen Golf VII. A externé testy, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnilo testovacie centrum DEKRA vo februári a marci 2019 na pneumatikách CONTINENTAL WinterContact TS850P a CONTINENTAL WinterContact TS860S s rozmerom  235/45 R18, ktoré boli obuté na vozidle Volkswagen Passat. Testy valivého odporu uskutočnené v roku 2018 organizáciou TÜV SÜD pri pneumatikách s rozmerom 225/40 R18 92W XL slúžili pre porovnávacie testy s pneumatikami MICHELIN Pilot Alpin 5 a MICHELIN Pilot Alpin 4, ktoré interne uskutočnila spoločnosť Michelin v súlade s nariadením R117.

 

(2) Testy brzdných vlastností na snehu a za mokra, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila organizácia TÜV SÜD Product Service od decembra 2017 do januára 2018 na pneumatikách s rozmerom 205/55 R16 91H, obutých na vozidle Volkswagen Golf 7. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN Alpin 6 a MICHELIN Alpin 5. Opotrebovanými pneumatikami sa rozumejú pneumatiky opotrebované na stroji (brúsené) do hĺbky indikátora opotrebovania, v súlade s európskym nariadením ECE R30r03f. Za všetkých okolností je potrebné rešpektovať platnú miestnu legislatívu týkajúcu sa zimných pneumatík.

 

(3) Vyváženosť výkonov – Vyváženosť výkonov preukázaná testami uskutočnenými v rokoch 2020 a 2021, ktoré preverovali brzdné vlastnosti za sucha, brzdné vlastnosti za mokra (nová a opotrebovaná), brzdné vlastnosti na snehu (nová a opotrebovaná), záber na snehu (nová a opotrebovaná), valivý odpor, životnosť – detaily výsledkov testov pozri právne informácie a, b, c, d, e, f. MICHELIN CrossClimate 2 sa v 9 testoch umiestnila na 6 vedúcich pozíciách.
(a) Testy brzdných vlastností na snehu – Testy brzdných vlastností na snehu, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila vo februári 2021 organizácia TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojovo opotrebovaných do 2 mm) s rozmerom 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, ktoré brzdilo z rýchlosti 30 km/h do 10 km/h. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % – opotrebované: 100 %)  s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 95 % – opotrebované: 88,1 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 92,4 % – opotrebované: 70,9 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nové: 99,5 % – opotrebované: 96,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 97,6 % – opotrebované: 94,1 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 81,9 % – opotrebované: 77,0 %).

(b) Testy záberu na snehu – Testy záberu na snehu, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila vo februári 2021 organizácia TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojovo opotrebovaných do 2 mm) s rozmerom 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % – opotrebované: 100 %)  s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 95,1 % – opotrebované: 87,5 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 84,6 % – opotrebované: 65,2 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nové: 95,6 % – opotrebované: 91,9 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 94,6 % – opotrebované: 90,6 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 72,0 % – opotrebované: 54,2 %).
(c) Testy brzdných vlastností za mokra – Testy brzdných vlastností za mokra, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila v októbri 2020 až apríli 2021 organizácia TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojovo opotrebovaných do hĺbky indikátora opotrebovania v súlade s európskym nariadením ECE R30r03f) s rozmerom 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, ktoré brzdilo z rýchlosti 80 km/h do 20 km/h. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % – opotrebované: 100 %) s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 98,2 % – opotrebované: 101,1 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 103,2 % – opotrebované: 99,5 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (nové: 94,9 % – opotrebované: 96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 95 % – opotrebované: 93,5 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 96,7 % – opotrebované: 89 %).

(d) Testy brzdných vlastností za sucha – Testy brzdných vlastností za sucha, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila vo februári 2021 organizácia TÜV SÜD Product Service na pneumatikách s rozmerom 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, ktoré brzdilo z rýchlosti 100 km/h do úplného zastavenia. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate + (96,2 %) s pneumatikami BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %); CONTINENTAL AllSeason Contact (92,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).
(e) Životnosť – Testy životnosti, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnilo v decembri 2020 testovacie centrum DEKRA na pneumatikách s rozmerom 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7. Testy porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) s pneumatikami CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) a GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Test životnosti v priemernom reálnom používaní (D50) na vzdialenosti 14.460 km a s odhadovanou životnosťou pri hĺbke behúňa 1,6 mm. 
(f) Valivý odpor – Testy valivého odporu, ktoré na žiadosť spoločnosti Michelin uskutočnila v  auguste 2020 spoločnosť Applus Idiada na pneumatikách s rozmerom 205/55 R16 94V XL. Testy uskutočnené na stroji porovnávali pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t)  s pneumatikou MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Na ekologickosť má vplyv aj jazdný štýl, vozidlo a tlak hustenia pneumatík.
Výsledky sa môžu líšiť v závislosti od jazdných a poveternostných podmienok.

 

(4) Na základe interných testov uskutočnených Michelinom v technologickom centre v Ladoux (Clermont-Ferrand) v období od augusta 2016 do novembra 2017 na pneumatikách 205/55R16 X-Ice North 3 a 205/55R16 X-Ice North 4.

(5) Zníženie valivého odporu o 9 % na základe interných štúdií vykonaných v technologickom centre Ladoux (v Clermont-Ferrand, Francúzsko) v období od augusta 2019 do januára 2020, porovnávajúcich pneumatiky MICHELIN X-Ice SNOW a MICHELIN X-ICE Xi3 s rozmerom 195/65R15, pomocou metódy ISO 28580 pri rýchlosti 80 km/h.

Používate nepodporovaný webový prehliadač
Používate webový prehliadač, ktorý nepodporuje zobrazenie tejto webovej stránky. To znamená, že niektoré funkcie nemusia pracovať podľa očakávaní. To môže viesť k zvláštnemu správaniu počas vyhľadávania. Použite alebo aktualizujte/ inštalujte jeden z nasledujúcich webových prehliadačov s cieľom plnohodnotne využívať všetky výhody stránky.