manufacturing

Výroba a recyklácia pneumatík

Tipy a rady pre pneumatiky pre osobné vozidlá, SUV a dodávky

Pneumatiky: štyri kruhy z gumy, ktoré vás dokážu odviezť tisíce kilometrov, prevážať ťažké bremená a jazdiť po skalnatých, mokrých, zasnežených či zľadovatených cestách. Ako sa pneumatiky vyrábajú? Ako zapadá recyklácia pneumatík do nášho výrobného procesu? Odpovede nájdete v tomto článku.

Výroba pneumatík

manufacturing full
Od surovín až po pneumatiky

Pri výrobe našich pneumatík začíname s viac ako 200 surovinami a dávame si záležať na tom, aby sme používali čoraz najviac udržateľných materiálov.

Z týchto surovín je prvým krokom vyrobiť materiály s veľmi špecifickými mechanickými a chemickými vlastnosťami. Sú to tieto vlastnosti, čo nám umožňuje dosahovať dobré výkony. Predovšetkým ide o dobrú priľnavosť, dobrú odolnosť a dobrú udržateľnosť.

Z týchto materiálov potom vyrábame kompozitný produkt s dvoma cieľmi:

1 – Minimalizovať množstvo použitého materiálu
Pretože čím menej materiálu použijeme, tým viac obmedzujeme ekologickú stopu pneumatiky počas celého jej životného cyklu.

2 – Dosiahnuť maximálne výkony
Výroba našich pneumatík spočíva v prepojení týchto materiálov tým najprepracovanejším spôsobom tak, aby dosiahli najvyššie možné výkony.

Optimalizácia vplyvu na životné prostredie a pracovných podmienok

Hoci je naším zameraním výkon, náš systém priemyselnej výroby je usporiadaný tak, aby sme:

●    Optimalizovali vplyv na životné prostredie. 
Našou ambíciou je do roku 2050 dosiahnuť  uhlíkovú neutralitu celého výrobného závodu. Od roku 2010 sme dosiahli značný pokrok. Náš cieľ na rok 2030 bol schválený iniciatívou SBTi (Science-based targets – Ciele založené na vede) ako ambiciózny a v súlade s cieľmi Parížskej dohody, a odvtedy sa stal ešte ambicióznejším.

●    Optimalizovali pre pracovníkov spoločnosti MICHELIN pracovné podmienky na dosiahnutie dobrej kvality života v práci.
 

Produkt s rovnakými výkonmi naprieč krajinami

Náš priemyselný proces nám umožňuje vyrábať identické produkty na medzinárodnej úrovni. Pneumatika MICHELIN tak má rovnakú úroveň výkonu bez ohľadu na to, či je vyrobená v USA, Číne alebo Európe.

Kroky procesu výroby pneumatiky

1 – Porozumenie prostredníctvom výskumu

Študujeme využívanie pneumatík ľuďmi a ich jazdné zvyklosti, aby sme zabezpečili, že naše pneumatiky budú vyhovovať potrebám každého.

2 – Vývoj a zmiešavanie materiálov

Pneumatika obsahuje vyše 200 ingrediencií. Zohrávajú zásadnú úlohu z hľadiska bezpečnosti, palivovej účinnosti, výkonov a šetrnosti k životnému prostrediu. Ich percentuálne zastúpenie sa líši podľa vyrábaného typu pneumatiky.

Tieto zložky spadajú do piatich skupín:

●    Prírodný kaučuk: hlavná zložka vrstiev behúňa
●    Syntetický kaučuk:
časť behúňa pneumatík pre osobné vozidlá, dodávky a 4x4. Pri vývoji syntetického kaučuku (ktorý je nevyhnutný na dosiahnutie požadovaných výkonov) hrá zásadnú úlohu výskum. Cieľom je používať udržateľnejšie materiály než olej či plyn.
●    Sadze a silika: slúžia ako stužujúce činidlo na zvýšenie odolnosti. Tieto zložky možno recyklovať. Možno ich spracovať a opätovne využiť na konci životnosti pneumatiky na výrobu nových pneumatík.
●    Kovové a textilné spevňujúce vlákna: „kostra“ pneumatiky formujúca geometrický tvar a zabezpečujúca jej pevnosť. Kov sa dá tiež recyklovať a prebieha výskum s cieľom prebádať možnosti opätovného využitia niektorých textilných materiálov pochádzajúcich zo spotrebiteľských produktov iných než pneumatiky na výrobu nových pneumatík.
●    Množstvo chemických činidiel: pre jedinečné vlastnosti, ako sú nízky valivý odpor alebo vysoká priľnavosť

3 – Vývoj

Používame simulácie na testovanie a výber najlepších vyvíjaných konceptov pneumatík. Náročnosť spočíva v minimalizovaní množstva materiálu na splnenie výkonnostných kritérií. Tieto simulácie nám umožňujú predikovať výkony, ktoré budú následne potvrdené testami.

4 – Výroba

Vyrábame a reprodukujeme každú pneumatiku v optimálnych dizajnoch na zaistenie optimálnych vlastností a súčasne úspornosti.

5 – Kontrola kvality

Kontrola kvality nie je posledným krokom. Kvalitu meriame v rámci celého procesu.
Kvalita musí byť zohľadnená v každej fáze: vývoj, výroba a distribúcia.

Z akých častí sa skladá pneumatika?

infographic tireanatomy 552

Typická radiálna pneumatika sa skladá z deviatich hlavných častí.

1 – Vnútorná vrstva:
Vzduchotesná vrstva zo syntetického kaučuku na zaistenie vzduchotesnosti.

2 – Kordová vrstva:
Vrstva nad vnútornou vrstvou zložená z tenkých textilných vlákien (alebo kordov) zapustených do gumy

3 – Dolná oblasť pätiek:
Toto je miesto, ktorým pneumatika prilieha ku kovovému ráfiku. Výkon z motora a brzdná sila sa prenášajú z ráfika pneumatiky na plochu dotyku s povrchom vozovky.

4. Pätky:
Pevne obopínajú ráfik na zabezpečenie vzduchotesnosti a pneumatiku udržujú riadne usadenú na ráfiku. 

5 – Bočnica:

Chráni pneumatiku z boku pred nárazmi do obrubníkov a vozovky, a má tiež špecifický dizajn MICHELIN. Na bočnici sú napísané dôležité údaje o pneumatike, ako sú rozmer pneumatiky a index rýchlosti. 

6 – Vrstva kostry:
Do veľkej miery určuje pevnosť pneumatiky. Skladá sa z veľmi jemných, odolných oceľových vláken zapustených do gumy. Je tiež dostatočne pružná na absorbovanie deformácií spôsobených nárazmi, výmoľmi a inými prekážkami na ceste.

7 – Ochranná vrstva (alebo nulový nárazník):
Táto dôležitá bezpečnostná vrstva pomáha pri rýchlej jazde udržiavať tvar pneumatiky. Na zabránenie odstredivému rozťahovaniu pneumatiky sú do vrstvy gumy vstavané vystužené kordy na báze nylonu a sú umiestnené po obvode pneumatiky.

8 – Korunové vrstvy (alebo pásy):
Poskytujú tuhý základ pre behúň.

9 – Behúň:
Toto je časť, ktorá je v kontakte s vozovkou. Poskytuje pneumatike trakciu a priľnavosť v zákrutách a je navrhnutý tak, aby odolával opotrebovaniu, oderu a prehrievaniu. Jeho dezén je vyvinutý pre veľmi presné funkcie (priľnavosť, odvádzanie vody atď.) a zahŕňa tiež rozmery špecifické pre MICHELIN.

Recyklácia pneumatík

Počas úvodnej fázy vývoja sa zohľadňuje globálna ekologická stopa pneumatiky s cieľom minimalizovať ju, vrátane surovín, výroby, prepravy, používania a na konci životnosti. Každý krok sa starostlivo analyzuje, aby sa zlepšila globálna ekologická stopa. 


Ako tu vysvetlíme, pri výrobe našich pneumatík sa zohľadňuje dopad na životné prostredie, a to na základe rôznych aspektov, nielen recyklácie pneumatík.

Obmedzovanie používaných surovín

Pneumatika dokáže odolávať enormným záťažiam. Naozaj, tých 35 kg pneumatík namontovaných na vozidle dokáže uniesť 2,5 tony niekoľko desiatok tisíc kilometrov za niekedy extrémnych poveternostných podmienok v rozpätí od -20 °C do vyše 40 °C. 

Aby sme tento výkon dosiahli a zároveň chránili životné prostredie, pri výrobe našich pneumatík využívame minimálne množstvo materiálu.

Ako je obmedzovanie materiálu prospešné pre životné prostredie?

●    Čím ľahšia je pneumatika, tým menšie je plytvanie energiou potrebnou na valenie pneumatiky. To znamená menšiu spotrebu paliva vozidla a menej emisií CO2.
●    Čím je materiálu menej, tým menej zdrojov musíme vyťažiť z planéty, čím sa šetria prírodné zdroje.
●    Používanie menších množstiev materiálov znamená tiež zníženie množstva materiálov, ktoré sa prepravujú do výrobného závodu, takže je potrebnej menej energie a vzniká menej emisií CO2 z prepravy.
 

 

Dlhotrvajúce výkony

Pneumatiky MICHELIN sú vyvinuté tak, aby dosahovali dobré výkony až do úplne posledného kilometra, tzn. do dosiahnutia zákonom predpísaných indikátorov opotrebovania. Naše know-how nám umožňuje zaistiť výkony na vynikajúcej úrovni až do dosiahnutia tohto limitu, čím predchádzame predčasnej výmene pneumatík.Používaním našich pneumatík až do tohto limitu namiesto ich príliš skorej výmeny znižujete dopad na životné prostredie, a zároveň šetríte peniaze a udržujete dobrý výkon svojich pneumatík.Naše pneumatiky znázorňujú umiestnenie indikátorov opotrebovania vo forme malého panáčika Michelin, vďaka čomu je kontrola úrovne opotrebovania pneumatiky uľahčená.

Na pneumatikách Michelin vám pomáhajú malé výstupky vyhľadať indikátory opotrebovania pneumatík na dezéne.

Ako je možné udržiavať rovnaké výkony s využitím recyklovaných materiálov?Naše zmýšľanie zamerané na obmedzovanie vplyvu na životné prostredie však nezostáva iba pri samotnom obmedzovaní surovín a pri životnosti pneumatík. Vedie nás tiež k skúmaniu nových spôsobov recyklácie.

Ako je možné udržiavať rovnaké výkony s využitím recyklovaných materiálov?

Toto je jedna z možností recyklácie, ktorú skúmame. Nie je to však iba o recyklovaní komponentov z iných pneumatík na konci ich životnosti s cieľom vyrobiť nové. Zamýšľame sa tiež nad recyklovaním zložiek z produktov, ktoré nemajú s pneumatikami nič spoločné, napríklad plastových fliaš.

Ako možno vyrábať iné produkty z použitých komponentov pneumatík?

Táto druhá možnosť recyklácie sa týka výroby produktov na iné ako cestné využitie, napríklad na tenisových kurtoch. 

Zámerom je, aby materiály z použitých pneumatík našli druhý život v inej podobe, než je pneumatika, v rámci relevantného a kompatibilného opätovného využitia.

tennis

Kde likvidovať pneumatiky, keď sa opotrebujú?

Likvidácia pneumatík: Najjednoduchšou cestou je odviezť ich k miestnemu predajcovi.
Partnerské spoločnosti MICHELIN sú zodpovedné za zber použitých pneumatík na recykláciu. Prostredníctvom tohto procesu dokážeme znovu získať časti z pneumatík a premeniť ich na hodnotné materiály, ktoré možno použiť pri výrobe nových pneumatík.

Napríklad vo Francúzsku zberné dvory prepravujú pneumatiky do stredísk zodpovedných za ich smerovanie do recyklačnej siete. Rovnaký proces sa uplatňuje vo väčšine krajín sveta. 

best tyre ranking

Pozrite si naše ocenené pneumatiky 

Používate nepodporovaný webový prehliadač
Používate webový prehliadač, ktorý nepodporuje zobrazenie tejto webovej stránky. To znamená, že niektoré funkcie nemusia pracovať podľa očakávaní. To môže viesť k zvláštnemu správaniu počas vyhľadávania. Použite alebo aktualizujte/ inštalujte jeden z nasledujúcich webových prehliadačov s cieľom plnohodnotne využívať všetky výhody stránky.